
Malaysia Airlines Berhad (MAB) heeft goed gepresteerd in het vierde kwartaal van 2016. Het aantal passagiers steeg in de laatste drie maanden van dat jaar met 5 procent naar 3,8 miljoen en ook de bezettingsgraad verbeterde. De maatschappij maakt zich op voor uitbreiding in China.
Malaysia Airlines Berhad is het bedrijf dat overbleef na een grote reorganisatie van Malaysia Airlines System in 2015. Malaysian Airlines richt zich sindsdien vooral op vluchten binnen Azië. CEO Peter Bellew zegt dat de stijging in de boekingen onder meer te danken is aan de keuze om de airline meer te richten op de premium zakenreiziger.
In het vierde kwartaal van afgelopen jaar lanceerde Malaysia met vluchten naar Haiku betere verbindingen met China. Medio 2017 worden ook Nanjing, Wuhan en Fuzhou toegevoegd aan het vliegschema.
Malaysia streeft ernaar eind 2018 weer een vijf sterren rating te krijgen bij Skytrax. De maatschappij investeert daarvoor in het verbeteren van het serviceproduct, met name in self-service oplossingen die het inchecken vergemakkelijken. De business class aan boord van Malaysia’s A330 vloot is inmiddels voorzien van full-flat stoelen. Ook kunnen reizigers zelf het moment kiezen waarop ze hun maaltijd willen gebruiken.
Het bedrijf is vooralsnog voorzichtig met voorspellingen voor 2017. Het wordt een uitdagend jaar voor de luchtvaartmaatschappij, met name door de zwakke nationale munt, overcapaciteit op de Maleisische markt en de kans op een prijzenoorlog.

