Home / Luchtvaart / Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering” van de vooruitzichten voor de internationale luchtvaart door de corona-pandemie.

“Nu het zomerseizoen ten einde loopt, dalen de aantallen vervoerde passagiers en boekingen weer, na lichte tekenen van herstel in juli en augustus,” zegt de directie van Deutsche Lufthansa AG. De Board stelt de verwachtingen voor het vierde kwartaal sterk naar beneden toe bij. Werd er eerder nog gerekend op een productie die op de helft zou uitkomen van die van Q4 in 2019, nu gaat Lufthansa ervan uit dat het bedrijf uitkomt tussen de 20 en 30 procent van vorig jaar.

Krimp aan alle kanten
Het bedrijf komt daarom met een derde pakket maatregelen om in te krimpen, aan alle kanten. Het aantal werknemers dat het bedrijf moet verlaten, eerder becijferd op 22.000, zal oplopen. Lufthansa noemt hierbij geen getal, omdat de onderneming nog met de vakbonden moet praten. Duitse media denken dat het mogelijk om 40.000 mensen in totaal zal gaan.

De onderhandelingen over loonsverlaging voor het overgebleven personeel lopen ook nog. Vereinigung Cockpit, de pilotenbond, heeft eerder aangegeven bereid te zijn 45 procent in te leveren.

Ook de vloot wordt verder ingekrompen. Zes Airbus A380’s waren afgelopen voorjaar al uit dienst genomen, de overgebleven acht A380’s, evenals tien Airbus A340-600’s zullen worden geparkeerd en komen alleen terug “voor het geval de markt onverwachts hersteld.” Zeven A340-600’s gaan definitief in de mottenballen. Voor dit alles neemt Lufthansa een boekhoudkundige voorziening van 1,1 miljard euro.

Minder managers
Andere ingrepen die Lufthansa heeft aangekondigd: 20 procent minder managers en 30 procent minder kantoren. Het bedrijf overweegt voorts hele divisies af te stoten, zoals LSG-Sky Chefs (catering) en Lufthansa Technik.

Lufthansa overleeft sinds maart 2020 dankzij subsidie van de staat bij het betalen van lonen, zoals dat ook gebeurt met KLM in Nederland en Air France in Frankrijk. Verder heeft de Duitse carrier een steunpakket ter waarde van 9 miljard euro ontvangen van de regering in Berlijn. De Duitse staat krijgt hiervoor een aanzienlijk belang in de luchtvaartmaatschappij, tussen de 20 en 25 procent.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…