Home / Luchtvaart / Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

De Lufthansa Group verhoogt de GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk per 1 juni van 11,30 pond (12,90 euro) naar 14 pond (16 euro). Reden is de aanhoudende devaluatie van de Britse munt.

Toen Lufthansa in 2015 de heffing invoerde, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC) was zestien euro omgerekend 11,30 pond. Sindsdien is de euro veel sterker geworden ten opzichte van het pond.

Lufthansa heeft nu besloten de tarieven weer gelijk te trekken voor alle tickets die direct worden geboekt bij de leden van de groep; behalve Lufthansa zelf zijn dat Austrian, Swiss en Brussels Airlines.

SPRK
De toeslag geldt voor tickets bij een reisagent die via een GDS lopen, zoals Travelport, Amadeus en Sabre. Onveranderd blijft de situatie dat de DCC niet geldt voor boekingen via de Direct New Distribution Capability (NDC) van Lufthansa, een nieuw systeem van technologie die de distributie door derden mogelijk maakt van vliegtickets en aanvullende producten (ancillaries). Ook het SPRK boekingsplatform van Lufthansa is zonder toeslag.

Volgens Lufthansa is ‘een groeiend aantal reisagenten’ in de UK overgestapt op Direct NDC, waarmee ze een prijsvoordeel oplopend tot 68 euro per ticket zouden kunnen behalen ‘in vergelijking met de traditionele GDS.’

Ondanks verzet van reisagenten voerden na Lufthansa ook de twee concurrenten International Airlines Group (IAG) en Air France-KLM een heffing in voor GDS-boekingen.

De Europese luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van de NDC-techniek, die is ontwikkeld door IATA, de brancheorganisatie. IATA werkt aan een voortdurende verfijning van NDC. De jongste upgrade heet One Order, waarbij alle producten voor een en dezelfde reis, inclusief die van derde partijen zoals hotels en autoverhuurders, zijn geïntegreerd onder één boekingsnummer.

Lufthansa kreeg vorige week als eerste airline de One Order certificatie van IATA.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…