Home / Luchtvaart / Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

De Lufthansa Group verhoogt de GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk per 1 juni van 11,30 pond (12,90 euro) naar 14 pond (16 euro). Reden is de aanhoudende devaluatie van de Britse munt.

Toen Lufthansa in 2015 de heffing invoerde, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC) was zestien euro omgerekend 11,30 pond. Sindsdien is de euro veel sterker geworden ten opzichte van het pond.

Lufthansa heeft nu besloten de tarieven weer gelijk te trekken voor alle tickets die direct worden geboekt bij de leden van de groep; behalve Lufthansa zelf zijn dat Austrian, Swiss en Brussels Airlines.

SPRK
De toeslag geldt voor tickets bij een reisagent die via een GDS lopen, zoals Travelport, Amadeus en Sabre. Onveranderd blijft de situatie dat de DCC niet geldt voor boekingen via de Direct New Distribution Capability (NDC) van Lufthansa, een nieuw systeem van technologie die de distributie door derden mogelijk maakt van vliegtickets en aanvullende producten (ancillaries). Ook het SPRK boekingsplatform van Lufthansa is zonder toeslag.

Volgens Lufthansa is ‘een groeiend aantal reisagenten’ in de UK overgestapt op Direct NDC, waarmee ze een prijsvoordeel oplopend tot 68 euro per ticket zouden kunnen behalen ‘in vergelijking met de traditionele GDS.’

Ondanks verzet van reisagenten voerden na Lufthansa ook de twee concurrenten International Airlines Group (IAG) en Air France-KLM een heffing in voor GDS-boekingen.

De Europese luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van de NDC-techniek, die is ontwikkeld door IATA, de brancheorganisatie. IATA werkt aan een voortdurende verfijning van NDC. De jongste upgrade heet One Order, waarbij alle producten voor een en dezelfde reis, inclusief die van derde partijen zoals hotels en autoverhuurders, zijn geïntegreerd onder één boekingsnummer.

Lufthansa kreeg vorige week als eerste airline de One Order certificatie van IATA.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Pilotenstaking BA op handen

Pilotenstaking BA op handen

25/08/2019

De vakbond van piloten bij British Airways, heeft drie stakingsdagen aangekondigd, op 9, 10 en 27 september. De bond, BALPA, zegt dat het jongste loonaanbod van BA ‘onaanvaardbaar’ is. Het…

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

25/08/2019

FNV wil dat KLM vóór 30 augustus om 12.00 uur met een nieuw bod komt voor een cao. Zo niet, dan volgen er acties, waarschuwt de vakbond. Het overleg tussen…

Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…