Home / Luchtvaart / Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

Lufthansa past GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk aan

De Lufthansa Group verhoogt de GDS-toeslag in het Verenigd Koninkrijk per 1 juni van 11,30 pond (12,90 euro) naar 14 pond (16 euro). Reden is de aanhoudende devaluatie van de Britse munt.

Toen Lufthansa in 2015 de heffing invoerde, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC) was zestien euro omgerekend 11,30 pond. Sindsdien is de euro veel sterker geworden ten opzichte van het pond.

Lufthansa heeft nu besloten de tarieven weer gelijk te trekken voor alle tickets die direct worden geboekt bij de leden van de groep; behalve Lufthansa zelf zijn dat Austrian, Swiss en Brussels Airlines.

SPRK
De toeslag geldt voor tickets bij een reisagent die via een GDS lopen, zoals Travelport, Amadeus en Sabre. Onveranderd blijft de situatie dat de DCC niet geldt voor boekingen via de Direct New Distribution Capability (NDC) van Lufthansa, een nieuw systeem van technologie die de distributie door derden mogelijk maakt van vliegtickets en aanvullende producten (ancillaries). Ook het SPRK boekingsplatform van Lufthansa is zonder toeslag.

Volgens Lufthansa is ‘een groeiend aantal reisagenten’ in de UK overgestapt op Direct NDC, waarmee ze een prijsvoordeel oplopend tot 68 euro per ticket zouden kunnen behalen ‘in vergelijking met de traditionele GDS.’

Ondanks verzet van reisagenten voerden na Lufthansa ook de twee concurrenten International Airlines Group (IAG) en Air France-KLM een heffing in voor GDS-boekingen.

De Europese luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van de NDC-techniek, die is ontwikkeld door IATA, de brancheorganisatie. IATA werkt aan een voortdurende verfijning van NDC. De jongste upgrade heet One Order, waarbij alle producten voor een en dezelfde reis, inclusief die van derde partijen zoals hotels en autoverhuurders, zijn geïntegreerd onder één boekingsnummer.

Lufthansa kreeg vorige week als eerste airline de One Order certificatie van IATA.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….