Home / Luchtvaart / Lufthansa met ‘vliegend lab’ naar SXSW

Lufthansa met ‘vliegend lab’ naar SXSW

Lufthansa met ‘vliegend lab’ naar SXSW

Lufthansa laat zich van haar meest innovatieve kant zien wanneer zij op 9 maart passagiers naar een grote conferentie over digitalisering vliegt. De ‘South by Southwest’ (SXSW) conferentie wordt aangegrepen om een ‘FlyingLab’ in te zetten. Dat houdt in dat tijdens vlucht LH440 van Frankfurt naar Houston passagiers op allerlei interactieve manieren alvast een voorproefje nemen op het congres.

Op weg naar SXSW, dat van 10 tot en met 19 maart plaats vindt in Austin Texas, draait in de Airbus A380 van Lufthansa alles om digitalisering. Experts geven aan boord 15 minuten durende workshops over onderwerpen als smart cities en transport van de toekomst. Via live videostream kunnen alle passagiers getuige zijn van de redevoeringen en hier deel van uitmaken door vragen te stellen.

“Het FlyingLab creert een dialoog aan boor, na de presentaties kunnen de deelnemers er verder over praten met de persoon in de stoel naast zich,” legt Torsten Wingenter, Senior Director Digital Innovations bij Lufthansa uit. “Ook de luchtvaart moet nadenken over hoe ze de kansen van de digitalisering kunnen benutten. Een FlyingLab maakt het mogelijk om de reistijd heel efficiënt te gebruiken. Het programma is gekoppeld aan de bestemming of een gebeurtenis op de eindbestemming.”

Het is niet de eerste keer dat Lufthansa een FlyingLab inzet. In 2016 gebeurde dit drie keer met thema’s als virtual reality, beter slapen en een thema gekoppeld aan de New York Fashion Week. In de toekomst wil Lufthansa het platform openstellenaan derden. Het is volgens de luchtvaartmaatschappij denkbaar dat bedrijven dit gebruiken om werknemers of klanten in te voeren op bepaalde onderwerpen op de weg naar congressen, beurzen en andere evenementen.

Naast lezingen kunnen de reizigers experimenteren met high tech gadgets zoals een video-bril van die  het beeld op het netvlies van de gebruiker projecteert. Ook kunnen de reizigers innovatieve geluidsreducerende oordopjes uitproberen en een slimme ring die via trillingen en kleurpatronen signalen geeft over onder meer inkomende berichten op de smartphone.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…