Home / Luchtvaart / Lufthansa lijft Brussels in

Lufthansa lijft Brussels in

Lufthansa lijft Brussels in

Het is nu definitief: Brussels Airlines wordt een honderd procent dochter van Lufthansa. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft bekendgemaakt haar call optie op 55 procent van de ‘ontbrekende’ aandelen te zullen uitoefenen.

De transactie zal naar verwachting eind dit jaar rond zijn. Lufthansa heeft sinds 2008 een belang van 45 procent in Brussels Airlines, waarvoor het toen 65 miljoen euro betaalde. Het resterende deel in de Belgische carrier krijgt Lufthansa voor een schijntje, naar schatting 2,6 miljoen euro, via een truc.

In 2012 ontving Brussels Airlines, op dat moment in zwaar weer, namelijk een krediet van 100 miljoen euro van de Lufthansa Group, waarvan nu 45 miljoen is afbetaald. Eind vorig jaar wilden de Belgen hun schuld bij de groep vereffenen, na enkele zeer goede jaren, maar Lufthansa ging daar niet op in. De reden: bij de deal tussen de twee carriers in 2008 werd een ‘crisis-clausule’ opgenomen. Voor een schuldenvrij Brussels Airlines zou Lufthansa 150 miljoen euro moeten betalen, maar mét schuld zou dit rond de 2,6 miljoen zijn. Voor Lufthansa was de rekensom daarom gauw gemaakt: de schuld van Brussels Airlines aanhouden en zo met de overname van de 55 procent aandelen 102,4 miljoen euro in eigen zak houden.

In België is in politieke kringen met verontwaardiging gereageerd op de list van Lufthansa, maar de betrokken partijen wijzen erop dat alles volgens de regels gebeurt. Belgische aandeelhouders voelen zich niettemin bekocht en zijn bezig te kijken naar juridische procedures om de overname voor dit lage bedrag aan te vechten.

Blijft Brussels Airlines zelfstandig?
Blijft Brussels Airlines na de volledige inlijving bestaan in de huidige vorm? Dat is onduidelijk. In april zei Lufthansa dat Brussels Airlines onder de vlag prijsvechter Eurowings (waarin ook Germanwings is opgegaan) zou komen. Brussels Airlines zelf heeft er bij monde van CEO Bernard Gustin voortdurend op gehamerd dat het van groot belang is als zelfstandige carrier, binnen de Lufthansa Group, door te gaan.

De Belgisch econoom Geert Noels van vermogensbeheerder en financieel-economisch adviesbureau Econopolis schrijft vandaag in De Morgen dat ontmanteling van Brussels Airlines geen goed idee is. “Zaventem heeft 20 miljoen jaarlijkse passagiers, Schiphol 55 miljoen. Schiphol is uitgegroeid tot het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld, wat bewijst dat een uitgekiende strategie tot heel wat economische meerwaarde kan leiden. KLM is dan wel gefuseerd met Air France, het blijft een eigen identiteit hebben,” aldus Noels

Hij vervolgt: “Als Brussels Airlines een feeder wordt voor Düsseldorf, Frankfurt en München, dan verschralen niet alleen de kwaliteit en het aanbod van de luchthaven, maar gaat daardoor ook veel van de echte toegevoegde waarde naar het buitenland.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…

Partnership Accor en Alibaba

Partnership Accor en Alibaba

08/11/2019

Accor en de Alibaba Group zijn een strategische samenwerking aangegaan, bestaande uit de ontwikkeling van digitale applicaties en loyaliteitsprogramma’s. Accor en het Chinese Alibaba zetten donderdag op de China International…