Home / Luchtvaart / Lufthansa Group wil intercontinentale prijsvechter starten

Lufthansa Group wil intercontinentale prijsvechter starten

Lufthansa Group wil intercontinentale prijsvechter starten

De Lufhansa Group gaat haar low-cost activiteiten bundelen onder de naam Wings. Ook Germanwings zal hieronder vallen. De nieuwe algemeen directeur, Carsten Spohr, heeft laten weten dat dit concept mogelijk ook toegepast zal worden op intercontinentale vluchten.

De zet wordt ingegeven door de concurrentie van low-cost en Golfcarriers. Volgens Spohr zit er meer groei in point-to-point vluchten dan in hubreizen.

Eurowings wordt ontwikkeld als ‘platform’ voor intra-Europese vluchten. De eerste basis buiten Duitsland wordt Basel (Zwitserland). Om de gewenste lage kosten te realiseren, zal de Bombardier CRJ-vloot van Eurowings worden vervangen door A320’s. Het gaat in beginsel om 23 van deze vliegtuigen. Het vernieuwde Eurowings gaat dan in de lente van 2015 van start.

Ook Germanwings krijgt extra toestelllen; de vloot zal groeien tot zestig vliegtuigen. Germanwings neemt alle niet-mainportgebonden Lufthansa-vluchten over.

Verder wil Lufthansa een nieuwe long-haul, low-cost dochter starten onder de Wings-paraplu voor de prijsgevoelige toeristische reiziger. Momenteel wordt onderzocht of Lufthansa dit alleen moet doen of in samenwerking met een partner. Daarover praat Lufthansa met Turkish Airlines. De nieuwe prijsvechter op de lange afstanden krijgt een vloot van zeven Boeing 767’s of Airbus A330’s en moet vanaf de winter van 2015 gaan vliegen. Het netwerk zal bestaan uit nieuwe bestemmingen, maar ook uit routes die nu dreigen te moeten sluiten, omdat die niet rendabel zijn voor de netwerkcarriers uit de Lufthansa Group.

Ook ontwikkelt Lufthansa bilaterale samenwerkingsovereenkomsten met andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Air China.

Ondanks de investeringen die gepaard gaan met Spohrs plannen, heeft Lufthansa er vertrouwen in dat de financiële verwachtingen voor 2014 en 2015 waargemaakt zullen worden. Dit jaar zal de groep een operationele winst maken van ongeveer 1 miljard euro door de capaciteit strikt te managen. Er worden vijf vliegtuigen uit het Europese netwerk en drie van de intercontinentale routes gehaald in het winterschema 2014/2015. Lufthansa Cargo houdt twee Boeing MD-11 vrachttoestellen aan de grond.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….