Home / Luchtvaart / Lufthansa genderneutraal

Lufthansa genderneutraal

Lufthansa genderneutraal

Lufthansa gaat gendergerelateerde termen schrappen uit aankondigingen aan boord. Hiermee wil de Duitse luchtvaartmaatschappij een meer inclusieve omgeving creëren voor passagiers die zich niet willen identificeren als man of vrouw.

Tot nu toe werden passagiers met Sehr Geehrte Damen und Herren aangesproken. Dit behoort binnenkort tot het verleden en dan krijgen de passagiers bijvoorbeeld Beste gasten of Goedemorgen aan boord te horen, in verscheidene talen. De carrier laat het voorlopig aan het cockpit- en cabinepersoneel over welke termen zij willen gebruiken totdat er standaardteksten zijn ingevoerd. De wijzigingen zijn van toepassing op alle luchtvaartmaatschappijen in de Lufthansa Group: Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Swiss en Lufthansa.

Volgens een woordvoerder van Lufthansa wil de luchtvaartmaatschappij laten zien dat inclusiviteit niet alleen een uitdrukking is, maar een ‘geleefde realiteit’. De andere manier van passagiers aanspreken is slechts een stap in dit proces. De carrier wil diversiteit en gelijkheid inbrengen als kernwaarden van de bedrijfscultuur. In Duitsland zijn dergelijke veranderingen al een norm aan het worden, waarbij de meeste vacatures aangeven dat ze openstaan voor mannen, vrouwen en ‘diverse’ individuen.

Wereldwijd
Overal ter wereld voeren luchtvaartmaatschappijen veranderingen door om ervoor te zorgen dat alle medewerkers en klanten zich comfortabel en gerespecteerd voelen. In het Verenigd Koninkrijk besloot easyJet in december 2019 om gendergerelateerde termen te schrappen, na een soortgelijke beslissing van Air Canada in oktober van dat jaar. In de Verenigde Staten gaat United Airlines haar personeel meer vrijheid geven op het gebied van genderexpressie.

Japan Airlines schrapte in oktober vorig jaar Engelstalige begroetingen als Dear ladies and gentlemen als onderdeel van haar filosofie om discriminatie op grond van geslacht aan te pakken. De voormalige staatsluchtvaartmaatschappij gebruikt nu in haar Engelstalige aankondigingen uitdrukkingen als Welkom aan alle passagiers of Wij wensen u een goede vlucht.’  In aankondigingen in het Japans hoeft niets te worden veranderd, omdat Japanse reizigers gewoon zijn om te worden aangesproken als ‘klanten’ (okyaku-sama) of als ‘iedereen’ (mina-sama), twee termen die genderneutraal zijn.

Foto © Lufthansa

 

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…