Home / Luchtvaart / Lufthansa genderneutraal

Lufthansa genderneutraal

Lufthansa genderneutraal

Lufthansa gaat gendergerelateerde termen schrappen uit aankondigingen aan boord. Hiermee wil de Duitse luchtvaartmaatschappij een meer inclusieve omgeving creëren voor passagiers die zich niet willen identificeren als man of vrouw.

Tot nu toe werden passagiers met Sehr Geehrte Damen und Herren aangesproken. Dit behoort binnenkort tot het verleden en dan krijgen de passagiers bijvoorbeeld Beste gasten of Goedemorgen aan boord te horen, in verscheidene talen. De carrier laat het voorlopig aan het cockpit- en cabinepersoneel over welke termen zij willen gebruiken totdat er standaardteksten zijn ingevoerd. De wijzigingen zijn van toepassing op alle luchtvaartmaatschappijen in de Lufthansa Group: Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Swiss en Lufthansa.

Volgens een woordvoerder van Lufthansa wil de luchtvaartmaatschappij laten zien dat inclusiviteit niet alleen een uitdrukking is, maar een ‘geleefde realiteit’. De andere manier van passagiers aanspreken is slechts een stap in dit proces. De carrier wil diversiteit en gelijkheid inbrengen als kernwaarden van de bedrijfscultuur. In Duitsland zijn dergelijke veranderingen al een norm aan het worden, waarbij de meeste vacatures aangeven dat ze openstaan voor mannen, vrouwen en ‘diverse’ individuen.

Wereldwijd
Overal ter wereld voeren luchtvaartmaatschappijen veranderingen door om ervoor te zorgen dat alle medewerkers en klanten zich comfortabel en gerespecteerd voelen. In het Verenigd Koninkrijk besloot easyJet in december 2019 om gendergerelateerde termen te schrappen, na een soortgelijke beslissing van Air Canada in oktober van dat jaar. In de Verenigde Staten gaat United Airlines haar personeel meer vrijheid geven op het gebied van genderexpressie.

Japan Airlines schrapte in oktober vorig jaar Engelstalige begroetingen als Dear ladies and gentlemen als onderdeel van haar filosofie om discriminatie op grond van geslacht aan te pakken. De voormalige staatsluchtvaartmaatschappij gebruikt nu in haar Engelstalige aankondigingen uitdrukkingen als Welkom aan alle passagiers of Wij wensen u een goede vlucht.’  In aankondigingen in het Japans hoeft niets te worden veranderd, omdat Japanse reizigers gewoon zijn om te worden aangesproken als ‘klanten’ (okyaku-sama) of als ‘iedereen’ (mina-sama), twee termen die genderneutraal zijn.

Foto © Lufthansa

 

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Sunweb wint van Corendon

Sunweb wint van Corendon

03/08/2021

Het Gerechtshof Amsterdam heeft dinsdag in hoger beroep bepaald dat de Sunweb Group de overname van Corendon niet hoeft voort te zetten. In december 2020 won Sunweb al een rechtszaak…

Onrust bij Brussels Airlines 

Onrust bij Brussels Airlines 

03/08/2021

Bonden bij Brussels Airlines zijn in opstand gekomen tegen wat zij noemen ‘krankzinnige’ werkomstandigheden voor de cabine. Volgens de actievoerders grijpt eigenaar Lufthansa de pandemie aan om veranderingen door te…

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

BA in Q2: 7,6 pct van 2019

02/08/2021

British Airways vervoerde in het tweede kwartaal een kleine 1 miljoen passagiers: 92,4 procent minder dan vóór corona; moederbedrijf IAG boekte opnieuw verlies. Verbetering is op komst nu de quarantaineplicht…

KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…