Home / Luchtvaart / Lufthansa gebruikt Miles & More voor persoonlijke aanbiedingen

Lufthansa gebruikt Miles & More voor persoonlijke aanbiedingen

Lufthansa gebruikt Miles & More voor persoonlijke aanbiedingen

Lufthansa wil haar loyaliteitsprogramma Miles & More gebruiken om klanten persoonlijke aanbiedingen te doen. Dit heeft de nieuwe vicepresident Sales & Services Europe Heike Birlenbach gezegd.

“We weten wat onze klanten willen, maar moeten daar beter op inspelen,” zegt Birlenbach. “Als iemand altijd naar Azië vliegt, heeft het geen zin om met die persoon een aanbieding naar Amerika te delen. In andere sectoren is het heel gewoon om klantgegevens te gebruiken voor gepersonaliseerde communicatie, maar in de luchtvaart gebeurt het nauwelijks. Daar willen we verandering in brengen.”

Volgens Birlenbach is het mogelijk, dat klanten die bereid zijn hun persoonlijke gegevens op deze manier te delen, betere tarieven aangeboden krijgen. “We hebben nog niet besloten of we prijsdifferentiatie toe gaan passen.”

Birlenbach was op Schiphol om te vieren dat Lufthansa vijftig jaar geleden haar eerste vlucht naar ons land uitvoerde. Van één vliegtuig met 63 passagiers aan boord is de Lufthansa Groep gegroeid naar 160 vluchten per week naar Amsterdam en Schiphol. Het gaat dan om Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en Germanwings. Brussels Airlines vliegt niet op Nederland. Luis Monreal, general manager van de Lufthansa Group in Nederland, zegt dat het hier naar omstandigheden goed gaat. “In 2013 realiseerden we een stijging van 8 procent in het aantal passagiers. Voor dit jaar zien we tot nu toe een stabilisatie. Alleen Lufthansa plust licht. Maar dat is niet zo gek, omdat het herstel van de financiële crisis nog niet voltooid is.”

Het is niet alleen Nederland waar Lufthansa een stagnatie signaleert. Onlangs gaf de luchtvaartgroep een winstwaarschuwing af voor 2014 en 2015. In plaats van 1,3 miljard euro denkt Lufthansa Group dit jaar een operationele winst van 1 miljard euro te zullen maken. Birlenbach zegt dat dit geen directe gevolgen zal hebben voor de Nederlandse markt. “We gaan de lijndiensten die we in de winter aanbieden evalueren. Voor elke luchtvaartmaatschappij geldt, dat de vraag naar vliegtickets in de zomer veel hoger ligt dan in de winter. Je moet de capaciteit dus goed managen en afstemmen op de vraag. Het is niet de bedoeling dat je het eerste deel van de zomer alleen maar vliegt, om de verliezen van de winter goed te maken. Met dit proces zijn we bezig.”

De rationalisatie van het netwerk betekent niet dat Lufthansa ophoudt met investeren in het product, benadrukt Birlenbach. “We hebben vliegtuigorders uitstaan ter waarde van 32 miljard euro en we investeren 3 miljard euro in onze producten en dienstverlening. Zo zal eind 2015 onze hele intercontinentale vloot zijn voorzien van de nieuwe premium economy class. Daarmee hopen we zowel zakenreizigers die van hun bedrijf geen business class mogen vliegen als toeristen die meer beenruimte willen van dienst te zijn. Begin 2015 zal op alle long-haul toestellen in de business class het nieuwe full-flat bed zijn geïnstalleerd. Dit alles met als doel om de eerste Europese vijfsterrenmaatschappij te worden.”

Eveneens nieuw is dat op de twintig A321’s van Lufthansa een nieuw, draadloos in-flight entertainment product zal worden aangeboden. Birlenbach: “Passagiers met een tablet, laptop of ander wifi-apparaat kunnen gratis films en tv-programma’s kijken. Wij stellen het aanbod samen en zij kunnen vervolgens een keuze maken. Het gaat om vliegtuigen die we gebruiken op middellange afstanden, zoals naar Cairo, Istanbul en Moskou. Als je van Amsterdam naar München vliegt, heb je immers geen tijd om een film te kijken.”

Op de foto van links naar rechts: Heike Birlenbach en Luis Monreal van Lufthansa tijdens de persconferentie op Schiphol

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….