
Lufthansa en Air China slaan de handen ineen voor een betere wederzijdse positie op elkaars thuismarkten. De maatschappijen gaan onder meer code-sharen, de dienstregeling op elkaar afstemmen en de tarieven gelijk trekken.
Lufthansa hoopt zo de positie in China te versterken. De overeenkomst werd vandaag (dinsdag) getekend in Peking. In 2014 maakten de beide maatschappijen al het voornemen bekend om nauwer te gaan samenwerken, met de totstandkoming van de joint venture, is deze belofte nu ingelost.
De samenwerking met Air China past binnen het beleid van de Duitse luchtvaartmaatschappij om het marktaandeel in China te verbeteren door partnerschappen aan te gaan. Air China is de derde officiele partner die onderdeel uitmaakt van deze strategie. Eerder beklonk Lufthansa overeenkomsten met het Japanse All Nippon Airlines (ANA) en met Singapore Airlines.
“Als de nationale luchtvaartmaatschappij is Air China de ideale Chinese partner voor de Lufthansa Group. Deze baanbrekende joint venture zal onze concurrentiepositie op routes tussen Europa en China fundamenteel versterken. Het partnerschap zal voordelen opleveren voor klanten. De Chinese luchtvaartmarkt is een van de belangrijkste groeimarkten wereldwijd. Wij willen samen met onze Star Alliance partner Air China profiteren van deze groei,”aldus Carsten Spohr, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Deutsche Lufthansa AG, bij de ondertekening van de overeenkomst in Peking.
De joint venture zal met ingang van de zomerdienstregeling van 2017 zijn beslag krijgen.

