Home / Luchtvaart / Lufthansa en Air China tekenen voor strategische samenwerking

Lufthansa en Air China tekenen voor strategische samenwerking

Lufthansa en Air China tekenen voor strategische samenwerking

Lufthansa en Air China slaan de handen ineen voor een betere wederzijdse positie op elkaars thuismarkten. De maatschappijen gaan onder meer code-sharen, de dienstregeling op elkaar afstemmen en de tarieven gelijk trekken.

Lufthansa hoopt zo de positie in China te versterken. De overeenkomst werd vandaag (dinsdag) getekend in Peking. In 2014 maakten de beide maatschappijen al het voornemen bekend om nauwer te gaan samenwerken, met de totstandkoming van de joint venture, is deze belofte nu ingelost.

De samenwerking met Air China past binnen het beleid van de Duitse luchtvaartmaatschappij om het marktaandeel in China te verbeteren door partnerschappen aan te gaan. Air China is de derde officiele partner die onderdeel uitmaakt van deze strategie. Eerder beklonk Lufthansa overeenkomsten met het Japanse All Nippon Airlines (ANA) en met Singapore Airlines.

“Als de nationale luchtvaartmaatschappij is Air China de ideale Chinese partner voor de Lufthansa Group. Deze baanbrekende joint venture zal  onze concurrentiepositie op routes tussen Europa en China fundamenteel versterken. Het partnerschap zal voordelen opleveren voor klanten. De Chinese luchtvaartmarkt is een van de belangrijkste groeimarkten wereldwijd. Wij willen samen met onze Star Alliance partner Air China profiteren van deze groei,”aldus Carsten Spohr, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Deutsche Lufthansa AG, bij de ondertekening van de overeenkomst in Peking.

 

De joint venture zal met ingang van de zomerdienstregeling van 2017 zijn beslag krijgen.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…