Home / Luchtvaart / Lufthansa economy met bed

Lufthansa economy met bed

Lufthansa economy met bed

Long haul economy class passagiers kunnen bij Lufthansa sinds deze week extra stoelen kopen, die als bed worden opgemaakt. Boris Ogursky, woordvoerder van de airline, legt aan Zakenreis uit dat het product pas bij de gate wordt verkocht.

De Sleeper’s Row is alleen beschikbaar op vluchten vanaf Frankfurt naar Los Angeles, Sao Paulo en Singapore. En het gaat om slechts drie sets van drie of vier stoelen naast elkaar die als bed dienen. De passagier krijgt voor het slapen een matras, deken, een kussen en een speciale veiligheidsriem voor de nacht. De meerprijs begint op 159 euro. De woordvoerder: “Voor die twee of drie extra stoelen die je krijgt is dat geen hoog bedrag.”

Overigens is op de drie bestemmingen passagiersverkeer nu grotendeels onmogelijk vanwege de reisbeperkingen. De enige reizigers aan boord hebben de nationaliteit van het land van aankomst of het zijn diplomaten of ander noodzakelijk verkeer. Ogursky erkent dat het daardoor makkelijker is Sleeper’s Row in te voeren, omdat de bezettingsgraad aan boord laag is.

Bij het boeken van een vlucht kan de Sleeper’s Row er niet worden bijgeboekt. Dit komt doordat Lufthansa pas op het laatste moment weet hoeveel slaapopties er voor dat specifieke toestel zijn, legt Ogursky uit. Pas bij de gate is dat wel duidelijk, als (vrijwel) alle passagiers aanwezig zijn. “Het personeel roept dan om dat de slaapstoelen beschikbaar zijn en verkoop gaat op basis van first come, first serve, maar er is altijd veel vraag naar.”

De reden voor Het aantal van maximaal drie sets per vlucht is het feit, zo zegt Ogursky dat Lufthansa over niet meer beddengoed en ander materiaal voor het product beschikt. Kunnen mensen ook zelf lege stoelen gebruiken als bed? “Ja, dat kan, maar ze krijgen geen uitrusting van ons, terwijl de gewone veiligheidsriem mogelijk niet voldoende beschermt in liggende positie.”

En als de coronacrisis verleden tijd is en de bezettingsgraad van de toestellen weer fors omhoog gaat, blijft Sleeper’s Row dan bestaan? Ogursky: “Dat weten we nog niet. Laat de pandemie eerst maar eens voorbij zijn.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…