Home / Luchtvaart / Lufthansa: altijd twee mensen in de cockpit

Lufthansa: altijd twee mensen in de cockpit

Lufthansa: altijd twee mensen in de cockpit

Lufthansa heeft vrijdag bekendgemaakt dat er voortaan altijd twee mensen in de cockpit van haar vluchten moeten zijn. Dinsdag liet een piloot van Lufthansa’s dochterbedrijf Germanwings zijn toestel crashen, waardoor alle 150 inzittenden omkwamen.

Lufthansa zegt de nieuwe procedure, die “zo spoedig mogelijk” wordt doorgevoerd in overleg met de Duitse luchtvaartautoriteiten, te zien als  een “voorzorgsmaatregel”.

De Duitse carrier wil dat in de cockpit voortaan altijd twee “geautoriseerde” personen aanwezig zijn. Als er op een vlucht twee piloten zitten – zoals bij short en medium haul meestal het geval is – en een van beiden verlaat de cockpit, dan moet een lid van de cabin crew zijn/haar plaats tijdelijk innemen.

Dit geldt voor Lufthansa, Germanwings en de andere airlines die bij de groep zijn aangesloten (waaronder Austrian en Swiss). Lufthansa heeft verder een nieuwe functie in het leven geroepen, die van Group Safety Pilot, die moet toezien op alle veiligheidsprocedures van de groep.

De afgelopen dagen hebben verscheidene luchtvaartmaatschappijen naar aanleiding van de ramp met het Germanwings-toestel aangekondigd de procedures rond de cockpit te herzien en een dubbele bezetting ten allen tijde verplicht te stellen. In de Verenigde Staten bestond deze bepaling al.

KLM liet donderdag aanvankelijk weten niets te zien in een permanente dubbele bezetting van de cockpit, maar kwam daar later van terug en houdt de situatie nu in beraad.

De Europese organisatie voor luchtverkeersveiligheid, EASA heeft vrijdag het advies gegeven aan alle Europese airlines om permanent twee mensen in de cockpit te houden, onder wie een gekwalificeerde piloot. Het gaat om een “urgente aanbeveling”. Doorgaans nemen de maatschappijen dergelijke adviezen wel over.

Copiloot Lubitz was mentaal ziek
I
ntussen blijkt meer en meer dat Andreas Lubitz, de 27-jarige piloot die zichzelf dinsdag in zijn eentje had opgesloten in de cockpit van de Airbus A320 en daarna Germanwings vlucht 4U 9525 kon laten neerstorten in de Franse Alpen, onder behandeling was voor psychische problemen. Hij verzweeg dit voor zijn werkgever.

Duitse openbare aanklagers hebben in zijn woning in Düsseldorf documenten aangetroffen die wijzen op een geschiedenis van ziekte. Op de dag dat Lubitz zichzelf van het leven beroofde en 149 anderen mee de dood innam, wilde hij zich aanvankelijk ziek melden, maar hij annuleerde dit; het verscheurde papiertje vonden de onderzoekers in zijn huis als bewijs.

Voor Lufthansa kan de achtergrond van Lubitz nog juridische gevolgen hebben. De nabestaanden van de slachtoffers hebben overeenkomstig internationale regels recht op een financiële genoegdoening van ongeveer 150.000 euro per slachtoffer, maar deze kan aanzienlijk hoger uitvallen als er sprake is van nalatigheid aan de kant voor de airline, zoals een gebrek aan screening.

In dat geval kunnen de claims per persoon in de miljoenen lopen. Airlines hebben daar meestal wel verzekeringen voor afgesloten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….