Home / Luchtvaart / Luchtwoede in VS neemt toe

Luchtwoede in VS neemt toe

Luchtwoede in VS neemt toe

Duwen, schreeuwen, vuistgevechten en verzet tegen mondkapjes: agressief gedrag van luchtreizigers bereikt in de Verenigde Staten nieuwe hoogten.

Minder dan veertien dagen na elkaar deden zich de afgelopen weken twee ernstige incidenten voor in het Amerikaanse luchtruim. Het eerste gebeurde eind mei op een Southwest-vlucht van Sacramento naar San Diego, waar een passagier de tanden van een bemanningslid uit haar mond sloeg. Bij aankomst werd de vrouw in hechtenis genomen.

Begin juni probeerde een reiziger op een Delta-vlucht van Los Angeles naar Nashville de cockpitdeur te forceren om het vliegtuig tot landen te dwingen. De man gedroeg zich extreem agressief en het toestel moest uitwijken naar Albuquerque.

‘Hoogtepunt nog niet bereikt’
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA bracht onlangs naar buiten dat er sinds 1 januari meer dan 3.100 gemelde incidenten aan boord van Amerikaanse vliegtuigen zijn geweest. Het merendeel daarvan (2.300) ging over de weigering een gezichtsmasker te dragen, de overige waren volgens deze overheidsdienst ‘veel agressiever’.

“Het aantal meldingen dat we de afgelopen maanden hebben ontvangen, is aanzienlijk hoger dan in het verleden,” zei een FAA-woordvoerder tegen The Washington Post. “En nu het zomerseizoen nadert, zijn we bang dat de trend nog niet zijn hoogtepunt heeft bereikt.” Het federale maskermandaat in de VS voor wat betreft de civiele luchtvaart wordt naar verwachting medio september opgeheven.

De FAA voerde al eerder een nultolerantiebeleid (zero air rage) in en dreigde met boetes voor passagiers tot wel 35.000 dollar per incident. Begin deze week uitten de Amerikaanse luchtvaartvakbonden en de brancheorganisatie Airlines for America – die de meeste grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt  – hun zorgen over de toenemende agressie aan boord in een gezamenlijke brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie. Daarin droegen ze de overheid op ‘zich in te zetten voor de volledige en openbare vervolging van geweld aan boord’.

Minder incidenten in Nederland
De Koninklijke Marechaussee (KMar) op Schiphol moest vorig jaar 101 keer in actie komen bij overlast en bij geweldsincidenten aan boord van vliegtuigen. Hoewel er in 2020 veel minder werd gevlogen, was dit aantal ongeveer gelijk aan 2019 (114 incidenten). Veel van de incidenten aan boord van een vliegtuig hadden te maken met de coronamaatregelen. Het werkelijke aantal incidenten ligt volgens KMar hoger, omdat de marechaussee er pas bij wordt geroepen als het uit de hand dreigt te lopen.

Het Analysebureau luchtvaartvoorvallen (ABL), dat ressorteert onder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), registreert en analyseert de verplichte meldingen van voorvallen in de Nederlandse burgerluchtvaart. ABL publiceert sinds vorig jaar zomer over onder meer ordeverstorend gedrag tijdens de coronacrisis in factsheets. Daaruit blijkt dat de meeste incidenten in deze categorie zich in augustus 2020 voordeden, met 145 gemelde incidenten. In maart van dit jaar was dit aantal weer teruggelopen tot 19 meldingen.

Slecht passagiersgedrag is overigens niets nieuws. De International Air Transport Association (IATA) sloeg al een paar jaar geleden alarm over de kwestie van onhandelbare passagiers. Volgens de organisatie werden tussen 2007 en 2017 meer dan 66.000 incidenten gemeld.

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….