Vandaag hebben de werkgeversvereniging VNO-NCW, de Schiphol Group, LVNL, KLM, KLM Cityhopper, Martinair, Transavia, easyJet en TUIfly samen met de brancheorganisaties ACN en BARIN en de kennisinstellingen TU Delft, NLR en EVO Fenedex een petitie aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu.
Met de petitie vraagt de sector gezamenlijk aandacht voor een aantal knelpunten, het level playingfield voor luchtvaartmaatschappijen die moeten concurreren met buitenlandse maatschappijen. Met name noemt de sector de hoge securitykosten die volgens hen, naar voorbeeld van het buitenland, deels door de overheid gefinancierd zouden moeten worden.
Op 30 juni a.s. wordt de Actieagenda Schiphol van het kabinet in de Tweede Kamer besproken. “De Luchtvaart in Nederland is goed voor 370.000 banen en draagt €27 miljard bij aan de Nederlandse economie,” citeert de sector uit een toekomstvisie van werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Hans de Boer (VNO-NCW): “De mainport is te belangrijk voor de Nederlandse economie om sluipenderwijs te worden ondermijnd en links en rechts voorbij gestreefd te worden door concurrenten uit ambitieuze landen.” Het Kabinet bevestigt dat de mainport van grote betekenis is voor de Nederlandse economie. Positief is de voorgenomen landzijdige investering in station Schiphol en de ambitie om de groeiende vraag naar luchtvervoer in Nederland op te vangen. Schiphol kan alleen een topluchthaven blijven als verbindingen ook van topkwaliteit zijn.
Investeringen in de publieke infrastructuur blijven een belangrijke randvoorwaarde om de luchtvaartsector in Nederland concurrerend te houden. Er is meer nodig om te voorkomen dat de werkgelegenheid in de luchtvaartsector weg zakt. Hans de Boer: “De lasten voor de luchtvaart in Nederland moeten in lijn gebracht worden met die van de concurrenten.”
Op de Amsterdamse luchthaven worden de kosten van de security volledig worden betaald door de luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers, melden de bondgenoten. In 2009 is al aangekondigd door het kabinet dat de kosten op security in lijn zouden komen met concurrenten. Maar tot op heden is dit niet gebeurd. De keuze om de luchtvaart in Nederland volledig voor de eigen security te laten betalen, is uniek in de wereld, maar ook in Nederland zelf, zegt de sector. “In treinstations, bij voetbalwedstrijden, bij nationale evenementen; het staat buiten kijf dat dit publieke lasten zijn. De minister van Justitie stelt zelf dat “Het Rijk verantwoordelijk is voor de beveiliging van luchthavens.”
De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol moeten jaarlijks in totaal €282 mln. betalen aan securitykosten. Op Frankfurt betaalt de luchtvaart daarvoor €182 mln., in Brussel €180 mln., in Dubai €16 mln. en in Istanbul €0, aldus onderzoek van SEO, 2016. Door de verhoogde kans op aanslagen sinds 11 september 2001, zijn de securitykosten op Schiphol sinds 2003 met 51 procent gestegen als gevolg van overheidswetgeving. Securitykosten maken 30 procent uit van de heffingen op Schiphol.
Ook in de luchtvrachtmarkt wordt het level playing field verstoord door de hoogte van heffingen, menen de initiatiefnemers van de petitie: “In de cargoketen dient nadrukkelijk gekeken te worden hoe de toezichts- en inspectielasten in Nederland naar beneden kunnen worden bijgesteld. De veterinaire en fytosanitaire keuringen zijn hier strenger dan in andere Europese landen. Tevens ontbreekt een volledige integratie van IT-systemen van douane en NVWA wat tot inefficiency en bureaucratie leidt.” De sector vraagt de overheid om een constructieve bijdrage. Daarnaast vragen de partijen grotere budgetten voor Nederlandse kennisinstellingen hebben op dit moment te maken met afnemende kennisbudgetten voor innovatie in de operatie. De sector verwacht dat de kennisinstellingen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de Nederlandse luchtvaartsector: “Het Nederlandse kennis- en innovatie-ecosysteem heeft op luchtvaartgebied alles in huis om van Schiphol de meest aantrekkelijke, meest efficiënte, meest duurzame luchthaven te maken, met de beste connecties met de wereld en het best passend in de directe omgeving.

