
Het vliegverkeer groeide wereldwijd met 5 procent in 2012. Dat blijkt uit een analyse van de Air Traffic Travel Intelligence Solution van Amadeus. Een andere belangrijke bevinding is dat driehonderd routes goed zijn voor 22 procent van alle vliegreizen, wat neerkomt op een miljoen passagiers per jaar.
Azië is de grootste, snelst groeiende en meest concurrerende luchtvaartmarkt: de regio noteerde een plus van 9 procent vorig jaar, gevolgd door Latijns-Amerika met een groei van 6 procent.
Het Midden-Oosten scoort goed op het gebied van overstappen, met hoge passagiersvolumes voor aansluitende vluchten op de luchthavens van Doha, Abu Dhabi en Dubai. Samen bedienen zij nu ongeveer 15 procent van al het passagiersverkeer dat van Azië naar Europa reist en van Europa naar Australië en Nieuw-Zeeland. Bovendien groeit het aantal vliegpassagiers dat van Europa naar Azië reist via het Midden-Oosten met circa 20 procent per jaar.
Jaar op jaar groei passagiersvolume luchtverkeer per regio
Regio | Passagiersvolume 2011 (miljoenen) | Passagiersvolume 2012 (miljoenen) | Proportionele verandering |
Azië | 724 | 787 | 9% |
Europa | 656 | 680 | 4% |
Noord- Amerika | 587 | 597 | 2% |
Latijns-Amerika | 178 | 189 | 6% |
Midden-Oosten | 97 | 99 | 2% |
Australië en Nieuw-Zeeland | 79 | 82 | 4% |
Afrika | 51 | 52 | 2% |
Wereldwijd | 2.372 | 2.486 | 5% |
Georganiseerd door het grootste totale aantal passagiers en gemeten in reizen van herkomst naar bestemming. Passagiers die tussen de regio’s reizen, zijn toegewezen aan de regio van herkomst.
Van de tien drukste vliegroutes met betrekking tot passagiersvolumes bevinden zich er zeven in Azië, Jeju-Seoel in Zuid-Korea blijft ‘s werelds drukste vliegroute,
Top 10 drukste vliegroutes wereldwijd
Regio | Route | Passagiers 2012
(Duizenden) |
Groei 2012-2011 | 2012 Notering (verandering t,o,v, 2011) |
Azië | Jeju-Seoul | 10.156 | 2% | 1 (=) |
Azië | Sapporo-Tokio | 8.211 | 8% | 2 (+2) |
Latijns-Amerika | Rio de Janeiro-Sao Paulo | 7.716 | -1% | 3 (-1) |
Azië | Beijing-Shanghai | 7.246 | 7% | 4 (+3) |
Australië | Melbourne-Sydney | 6.943 | -2% | 5 (=) |
Azië | Osaka-Tokio | 6.744 | -11% | 6 (-3) |
Azië | Fukuoka-Tokio | 6.640 | -3% | 7 (-1) |
Azië | Hongkong- Taipei | 5.513 | 2% | 8 (=) |
Azië | Okinawa-Tokio | 4.584 | 12% | 9 (nieuw) |
Afrika | Kaapstad-Johannesburg | 4.407 | -1% | 10 (-1) |
Wereldwijd is het vliegverkeer zeer geconcentreerd, met 1000 routes die goed zijn voor 40 procent van al het vliegverkeer.
In Europa en Noord-Amerika vliegt 35 procent van de passagiers via routes met minder dan honderdduizend passagiers per jaar, Dit staat in schil contrast tot andere regio’s zoals Azië, waar 85 procent van het vliegverkeer is geconcentreerd op routes die meer dan honderdduizend passagiers per jaar vervoeren,
Deze concentratie van Aziatische vliegreizen suggereert dat de groei in de regio kan voortduren, aangezien er mogelijkheden zijn voor luchtvaartmaatschappijen om secundaire routes te ontwikkelen naast de zwaar beconcurreerde ‘super routes’, Bovendien blijkt uit analyse dat in Azië de grotere routes met jaarlijks meer dan honderdduizend passagiers een groeibereik van 4 tot 9 procent hebben, terwijl de kleinere routes in de regio met ongeveer 19 tot 21 procent per jaar groeien,
Wereldwijde luchtvaartconcentratie op basis van passagiersvolume over 2012
Regio | >1 miljoen passagiers | 1 miljoen tot honderdduizend passagiers | 100 duizend tot 10 duizend passagiers | <10,000 passagiers |
Azië – Azië | 40% | 45% | 12% | 3% |
Europa- Europa | 14% | 52% | 27% | 6% |
Noord-Amerika– Noord-Amerika | 14% | 52% | 25% | 9% |
Latijns-Amerika – Latijns- Amerika | 28% | 50% | 17% | 5% |
Australië/NZ – Australië/NZ | 42% | 38% | 14% | 6% |
Midden-Oosten – Midden-Oosten | 15% | 60% | 22% | 3% |
Afrika – Afrika | 25% | 35% | 34% | 7% |
De luchtvaartbranche is wereldwijd voortdurend concurrerender geworden over de afgelopen drie jaar, stelt Amadeus, Het percentage vliegverkeer dat slechts door een of twee luchtvaartmaatschappijen wordt uitgevoerd is elk jaar met 2 procent afgenomen: van 39 procent in 20120 tot 35 procent in 2012, Tegelijkertijd is het percentage van het luchtverkeer met vier of meer concurrerende luchtvaartmaatschappijen toegenomen van 35 procent in 2010 tot 38 procent in 2012,
Azië is de markt met de meeste concurrentie ter wereld: 75 procent van het vliegverkeervolume wordt uitgevoerd door meer dan drie concurrerende luchtvaartmaatschappijen, Slechts 25 procent vliegt op routes met één of twee maatschappijen,
Percentage van vliegverkeervolume per regio met aantal uitvoerende luchtvaartmaatschappijen
Regio | Passagiers 2012 (miljoenen) | 1 uitvoerende airline | 2 uitvoerende airlines | 3 uitvoerende airlines | 4 uitvoerende airlines | 5+ uitvoerende airlines |
Azië | 787 | 8% | 17% | 26% | 22% | 27% |
Europa | 680 | 15% | 30% | 26% | 17% | 12% |
Noord-Amerika | 597 | 10% | 24% | 27% | 22% | 17% |
Latijns-Amerika | 189 | 9% | 23% | 32% | 22% | 13% |
Midden-Oosten | 99 | 22% | 28% | 24% | 16% | 10% |
Australië/NZ | 82 | 15% | 29% | 31% | 20% | 5% |
Afrika | 52 | 20% | 25% | 22% | 8% | 26% |
Samen | 2,486 | 11,7% | 23,4% | 26,6% | 20,1% | 18,2% |
De opkomst van low-cost airlines is het afgelopen decennium groot geweest, maar is vooral beperkt tot traditionele markten, Tegenwoordig heeft Europa de grootste concentratie van low-cost verkeer, wat neerkomt op 38 procent van het totale luchtverkeer in 2012, Ook in Australië en Noord-Amerika is de low-cost penetratie aanzienlijk met respectievelijk 37 procent en 30 procent, In de snelst groeiende markten echter blijft het low-cost aandeel op een bescheiden niveau, In het Midden-Oosten vertegenwoordigen de prijsvechters slechts 14 procent van al het vliegverkeer, in Azië 19 procent en in Latijns-Amerika 25 procent,
LCC aandeel van vliegverkeer per regio in 2011 en 2012
Regio | LCC aandeel van verkeer 2011 | LCC aandeel van verkeer 2012 | Proportionele verandering
[in percentagepunten] |
Europa | 36,5% | 38,0% | +1,5 |
Australië/NZ | 35,5% | 36,6% | +1,1 |
Noord- Amerika | 29,5% | 30,2% | +0,7 |
Latijns-Amerika | 26,6% | 24,9% | -1,7 |
Azië | 16,5% | 18,6% | +2,1 |
Midden-Oosten | 11,7% | 13,5% | +1,8 |
Afrika | 9,4% | 9,9% | +0,5 |
Passagiers die tussen regio’s reizen zijn ingedeeld bij de regio van vertrek
Binnen specifieke regio’s varieert de verspreiding van low-cost carriers sterk, In Europa bijvoorbeeld heeft Spanje het hoogste marktaandeel van budgetmaatschappijen met 57 procent, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 52 procent (een stijging van 4 procent vergeleken met 2011). Ondanks het lage totale marktaandeel van lage-kostenverkeer in Azië, zijn er lokaal uitzonderingen. In de Filippijnen vertegenwoordigen low-cost carriers bijvoorbeeld 65 procent van al het vliegverkeer en in Thailand is dat 61 procent.

