Air France, KLM en Lufthansa blijven dit jaar “voor het fatsoen” nog lid van de Association of European Airlines (AEA), maar volgend jaar is het “echt” afgelopen. Dit zegt topman Alexandre de Juniac van Air Franc-KLM desgevraagd aan Zakenreis.
Aanleiding is de komst van een nieuwe organisatie van Europese airlines, Airlines for Europe (A4E), die woensdag op Schiphol is gelanceerd en waarvan Air France-KLM een van de oprichters is. “Het zou niet fair zijn om de AEA meteen te verlaten, we hebben er sinds de oprichting (in 1952 – ook KLM was een van de stichters, red.) deel van uit gemaakt. Ik heb overlegd met Lufthansa en we hebben besloten nog een jaar lid te blijven om alles goed af te ronden,” aldus De Juniac.
Easyjet en Ryanair waren tot nu toe lid van de tegenhanger van de AEA, de ELFAA (European Low-cost Fare Association), maar verlaten deze organisatie per direct, zo bevestigen topman Michael O’Leary (Ryanair) en topvrouw Carolyn McCall (easyJet) aan Zakenreis. Ook British Airways, Iberia en Vueling verlaten de ELFAA.
A4E is opgericht door Air France-KLM, Lufthansa, International Airlines Group IAG (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus), Ryanair en easyJet. Samen willen ze in Europa een lobbyorganisatie vormen die de belangen van de airlines verdedigt tegenover overheden, luchthavens en andere bedrijven of instellingen. Topman Willie Walsh van IAG riep op Schiphol namens alle oprichters van A4E de andere Europese luchtvaartmaatschappijen op zich aan te sluiten bij de nieuwe belangenorganisatie. Naar verwachting zullen veel airlines dat inderdaad de komende tijd gaan doen.

