
Tijdens een spetterend verrassingsoptreden van Lee Towers, heeft KLM vrijdagavond huisje 97 onthuld. Zoals Zakenreis op 19 september al berichtte is het nieuwe Delfts blauwe huisje een replica van Hotel New York in Rotterdam.
Nog nooit ging de jaarlijkse onthulling van een nieuw KLM-huisje, dat traditiegetrouw op KLM’s verjaardag wordt uitgereikt, met zoveel enthousiasme gepaard. Lee Towers wist de gasten massaal te veroveren met zijn vertolking van ‘New York, New York’. De genodigden waren voornamelijk afgevaardigden van het Rotterdamse bedrijfsleven en Platinum Elite-leden, het hoogste spaarniveau van KLM’s frequent flyer programma Flying Blue . “Je hebt vrienden en je hebt goede vrienden,” zei Harm Kreulen, directeur KLM Nederland in zijn toespraak, “jullie zijn onze boezemvrienden.”
‘Leen’ (Lee Towers werd geboren als Leendert Huijzer), die vanwege het strakke programma was gevraagd om het bij één liedje te houden, plakte er – tot grote vreugde van het publiek – met plezier nog een paar populaire nummers aan vast. Hij kreeg zelfs Pieter Elbers, president-directeur KLM, en Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, op het podium aan het meezingen met zijn ‘You never walk alone’.
Het feestje begon op het Stoomschip (SS) in Rotterdam waarna de gasten per boot naar Hotel New York werden gebracht, beide onderdeel van WestCord Hotels, het familiebedrijf van de familie Westers.
Hotel New York is gevestigd in het voormalig directiegebouw van de Holland-Amerika Lijn (H.A.L.). Vanaf hier vertrokken grote groepen landverhuizers en gelukzoekers – vol hoop op een beter leven – per boot naar Noord-Amerika. Pieter Elbers heeft persoonlijk voor Hotel New York gekozen, in het kader van de 70-jarige lijndienst tussen Amsterdam en New York. Dat Elbers op een paar kilometer afstand (in Schiedam) is geboren, is een aardige bijkomstigheid.
De Delfts blauwe KLM-huisjes, die als cadeautje worden uitgereikt aan business class-passagiers, zijn een gewild verzamelobject. De huisjes zijn gevuld met jenever, behalve op vluchten naar landen in het Midden-Oosten waar alcohol verboden is. Wanneer het eerste huisje werd uitgereikt weet KLM zelf ook niet precies, maar ze vermoedt in 1952. Omdat het toentertijd volgens de IATA-regels niet mocht om cadeautjes aan boord uit te delen, had KLM een list verzonnen: een borrel in een speciale verpakking. Er worden jaarlijks zo’n 1,1 miljoen KLM-huisjes geproduceerd.
Gedurende het hele jaar wordt aan boord een promotiefilm van Rotterdam getoond, die door ruim 30 miljoen passagiers wordt bekeken. KLM krijgt dan ook regelmatig verzoeken van burgemeesters of niet een huisje uit hun stad als replica in Delfts blauw kan worden nagemaakt.

