Home / Luchtvaart / Leden VNC steunen cao bij KLM, FNV blijft tegen

Leden VNC steunen cao bij KLM, FNV blijft tegen

Leden VNC steunen cao bij KLM,  FNV blijft tegen

De ledenraad van de VNC steunt de nieuwe cabine-cao die de bondsleiding met de KLM-directie is overeengekomen. De top van FNV blijft tegen en geeft een negatief advies hierover aan zijn leden.

Afgelopen weekeinde kwam de VNC (Vereniging Nederlands Cabinepersoneel) een ‘principe-akkoord’ overeen met KLM, na lange onderhandelingen, over een nieuwe cao. Kernpunten zijn een gefaseerde  loonsverhoging van 3,5 procent en het terugdraaien van -1 CA, de maatregel om op een deel van de long haul een cabin attendant (CA) minder in te zetten.

Bij een stemming in de VNC-ledenraad stelden 58 leden zich achter het bestuur en was er één tegenstem. FNV, de kleinste van de twee bonden onder het cabinepersoneel, stond in de laatste onderhandelingsronde buitenspel. Maar de cao zal gelden voor alle cabineleden.

‘Wij hebben vanaf het begin van deze gesprekken gezegd dat het onze duidelijke voorkeur heeft om een cao te sluiten met drie partijen: KLM, de VNC én FNV Cabine,’ zegt VNC op haar site. ‘We hebben namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid naar onze achterban, het korps. De collega’s die lid zijn bij een van de twee cabinevakbonden zijn eensgezind gebleken bij de afwijzing van het eindbod (het bod dat KLM in september 2017 deed, red.) en we hopen dat zij dit ook zijn bij de instemming met het sterk verbeterde bod dat er nu ligt.’

Minder personeel
Het bestuur van FNV Cabine blijft zich verzetten tegen het bereikte resultaat. ‘De afspraken tussen KLM en VNC zijn gemaakt zonder dat de FNV erbij betrokken was,’ zegt de bond in een verklaring. ‘Het totaalpakket aan afspraken is door KLM aan FNV voorgelegd met de vraag in te stemmen, zonder de mogelijkheid van wijzigingen.’

Volgens FNV komen de afspraken tussen KLM en VNC erop neer dat er ‘nog minder personeel’ aan boord komt op ‘bijna alle intercontinentale vluchten’. Ook constateert FNV ‘verdere verhoging van de werkdruk’ en een ‘onevenredige verdeling van de lasten over het personeel aan boord’.

Birte Nelen, vakbondsbestuurder bij FNV Luchtvaart, zegt: ’Het lijkt er op dat wordt gekozen voor kortetermijn-oplossingen om de productiviteit te verhogen en kosten te besparen. Kortom een race naar de bodem. Die visieloze aanpak staat ver weg van de visie die FNV Luchtvaart heeft op het moderniseren van arbeidsvoorwaarden, loonontwikkeling en het organiseren van het werk.’

FNV concludeert: ‘Wat KLM aan FNV heeft voorgelegd is slechter dan het eerder door de FNV-leden, maar ook door de VNC afgewezen eindbod van KLM van 1 september 2017.’ De bond legt de tekst van de nieuwe cao nu voor aan de leden, met een negatief advies en verwacht eind deze maand met de uitslag te komen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Zakenreiziger vaker in OV

Zakenreiziger vaker in OV

19/07/2018

Nederlandse zakenreizigers kiezen voor binnenlandse reizen in toenemende mate het openbaar vervoer. Dit constateert MultiTankcard (MTc), aanbieder van mobiliteitspassen. ‘Naast de leaseauto zijn ook de (deel-) fiets, taxi en openbaar…