Home / Luchtvaart / Lagere groei AA door MAX

Lagere groei AA door MAX

Lagere groei AA door MAX

American Airlines (AA) heeft de verwachte capaciteitsgroei voor 2019 verlaagd van drie naar anderhalf procent. De Boeing 737 MAX is de boosdoener – alle 24 exemplaren van AA staan sinds maart aan de grond, terwijl er geen enkele MAX is bijgekomen.

American, gevestigd in Fort Worth, Texas boekte ondanks de malheur met de MAX in het tweede kwartaal een operationele winst van 1,1 miljard dollar op een 2,7 procent hogere omzet, die steeg naar twaalf miljard dollar. Deze cijfers waren aanzienlijk beter geweest als de Boeing 737 MAX wel had kunnen blijven vliegen.

De lagere groei betekent ook dat AA voorlopig haar plaats kwijt is als grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, in omzet gerekend. Concurrent Delta Air Lines boekte in Q2 een beter resultaat met een omzet van 12,5 miljard dollar. Delta heeft een comparatief voordeel: de partner van Air France-KLM heeft geen Boeing 737 MAX in de vloot en lijdt dus ook geen schade.

Inhuren
American Airlines moest andere vliegtuigen inhuren ter vervanging van de MAX en stelde het uitfaseren van oudere toestellen uit. De extra gemaakte kosten becijfert AA op 175 miljoen dollar in Q2. Voor het hele jaar loopt de schade op naar 400 miljoen dollar.

Behalve de 24 Boeing 737 MAX-en die werkeloos aan de grond staan zou AA ook nieuwe exemplaren ontvangen; er staat een order uit voor 76 stuks. Maar door de grounding (als gevolg van twee dodelijke ongelukken in Azië en Afrika met MAX-toestellen die aan 346 mensen het leven kostten) van het vliegtuig staat ook de aflevering stil.

Compensatie
Onduidelijk is of Boeing AA en andere maatschappijen die wereldwijd zijn getroffen door de grounding van de MAX schadeloos zal stellen. De fabrikant heeft wel een voorziening genomen van bijna vijf miljard dollar in het tweede kwartaal, om eventuele claims te kunnen opvangen. AA zegt met Boeing hierover in overleg te zijn.

AA wilde aanvankelijk met drie procent groeien dit jaar, in capaciteit, maar heeft dit nu moeten halveren door de Boeing MAX. American hoopt nog steeds dat het toestel dit jaar weer zal vliegen en heeft de MAX vanaf november weer in de dienstregeling opgenomen.

Andere gebruikers van het toestel, zoals Southwest Airlines, zijn minder optimistisch en schuiven de herintroductie van de MAX door naar begin 2020.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…