Home / Luchtvaart / Lagere groei AA door MAX

Lagere groei AA door MAX

Lagere groei AA door MAX

American Airlines (AA) heeft de verwachte capaciteitsgroei voor 2019 verlaagd van drie naar anderhalf procent. De Boeing 737 MAX is de boosdoener – alle 24 exemplaren van AA staan sinds maart aan de grond, terwijl er geen enkele MAX is bijgekomen.

American, gevestigd in Fort Worth, Texas boekte ondanks de malheur met de MAX in het tweede kwartaal een operationele winst van 1,1 miljard dollar op een 2,7 procent hogere omzet, die steeg naar twaalf miljard dollar. Deze cijfers waren aanzienlijk beter geweest als de Boeing 737 MAX wel had kunnen blijven vliegen.

De lagere groei betekent ook dat AA voorlopig haar plaats kwijt is als grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, in omzet gerekend. Concurrent Delta Air Lines boekte in Q2 een beter resultaat met een omzet van 12,5 miljard dollar. Delta heeft een comparatief voordeel: de partner van Air France-KLM heeft geen Boeing 737 MAX in de vloot en lijdt dus ook geen schade.

Inhuren
American Airlines moest andere vliegtuigen inhuren ter vervanging van de MAX en stelde het uitfaseren van oudere toestellen uit. De extra gemaakte kosten becijfert AA op 175 miljoen dollar in Q2. Voor het hele jaar loopt de schade op naar 400 miljoen dollar.

Behalve de 24 Boeing 737 MAX-en die werkeloos aan de grond staan zou AA ook nieuwe exemplaren ontvangen; er staat een order uit voor 76 stuks. Maar door de grounding (als gevolg van twee dodelijke ongelukken in Azië en Afrika met MAX-toestellen die aan 346 mensen het leven kostten) van het vliegtuig staat ook de aflevering stil.

Compensatie
Onduidelijk is of Boeing AA en andere maatschappijen die wereldwijd zijn getroffen door de grounding van de MAX schadeloos zal stellen. De fabrikant heeft wel een voorziening genomen van bijna vijf miljard dollar in het tweede kwartaal, om eventuele claims te kunnen opvangen. AA zegt met Boeing hierover in overleg te zijn.

AA wilde aanvankelijk met drie procent groeien dit jaar, in capaciteit, maar heeft dit nu moeten halveren door de Boeing MAX. American hoopt nog steeds dat het toestel dit jaar weer zal vliegen en heeft de MAX vanaf november weer in de dienstregeling opgenomen.

Andere gebruikers van het toestel, zoals Southwest Airlines, zijn minder optimistisch en schuiven de herintroductie van de MAX door naar begin 2020.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Batterijen groeiend gevaar

Batterijen groeiend gevaar

11/12/2019

Lithium-batterijen die spontaan in brand kunnen vliegen vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Dit heeft Nick Careen van IATA gezegd tijdens de media-dagen van de organisatie…

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

10/12/2019

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame…