Home / Luchtvaart / Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VVR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een reorganisatie, waarbij mogelijk 5.000 van de rond 30.000 banen zal verdwijnen.

De huidige ronde van de vrijwillige vertrekregeling, een bestaand systeem bij KLM, is in mei opengesteld. KLM zwijgt over het aantal mensen dat tot nu toe heeft aangegeven er gebruik van te willen maken. Vakbond NVLT zei onlangs dat het om minder dan duizend werknemers gaat.

Werknemers staan voor een dilemma. Wie vertrekt heeft geen baan meer, maar krijgt wel een potje mee, afhankelijk van de lengte van het dienstverband. Het maximum is achttien bruto maandsalarissen.

Wie blijft heeft voorlopig nog wel werk, maar baanbehoud is niet lang niet zeker. Door het ineenstorten van de luchtvaartmarkt, als gevolg van de corona-crisis, zullen airlines moeten inkrimpen. KLM is van plan op alle afdelingen met minder personeel te gaan werken. ‘Overtollige’ werknemers krijgen mogelijk ontslag. Ook hier heeft de airline nog geen getallen genoemd, maar rond het bedrijf circuleert het aantal van 5.000 banen dat zou moeten verdwijnen.

Subsidie en leningen
KLM ontvangt sinds maart overheidsondersteuning bij de betalingen van de lonen, via NOW. Tot nu toe bedroeg deze subsidie 330 miljoen euro. Ook de komende maanden zal KLM van deze regeling gebruik maken. Daar bovenop krijgt het bedrijf een staatssteun van 3,4 miljard euro in de vorm van leningen en garantstellingen.

Maar met al deze assistentie is het nog steeds niet zeker of KLM, in afgeslankte vorm, vanaf eind dit jaar kan overleven en of het overgebleven personeel dus werkt houdt. Dit hangt in de eerste plaats af van wat het virus ‘gaat doen.’ Is corona in de loop van het jaar uitgewoed of komen er nieuwe golven?

Nieuwe normaal en marktevenwicht
Voorts is het de vraag hoe consumenten, zowel voor zakenreizen als leisure, zullen reageren op het ‘nieuwe normaal.’ Passagiers moeten nu op luchthavens en aan boord van vliegtuigen aan veel nieuwe voorschriften voldoen (gezondheidsverklaringen, mondkapjes, afstand houden et cetera). Een vliegreis is in vergelijking met een half jaar geleden een hele andere ervaring geworden.

Ten slotte is het de vraag hoe het verstoorde marktevenwicht in de luchtvaart zich zal herstellen. Er is nu sprake van een zeer groot aanbodoverschot (aan stoelen). Hoewel de vraag de komende maanden wel weer zal toenemen – veel lager dan de overgebleven paar procent kon ook niet – zal terugkeer naar het niveau van 2019 waarschijnlijk nog vele jaren duren.

Airlines willen weer stoelen verkopen, maar vooral terugkeren naar winst. Het verhogen van hun  prijzen zou resulteren in een gemiddeld hogere opbrengst per ticket, maar zou op zijn beurt kunnen leiden tot een lagere verkoop. Dát is voor airlines straks het grote dilemma.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….