Home / Luchtvaart / Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Jet Airways heeft vandaag een verklaring uitgeven over de mogelijke extra steun die aandeelhouder Etihad zou willen steken in de verlieslijdende carrier. Onduidelijk blijft evenwel hoe de vork in de steel zit.

Jet verwijst naar ‘speculatie’ in de Indiase media van de afgelopen tijd over een reddingsoperatie, waar de State Bank of India (SBI) én Etihad bij betrokken zouden zijn. De berichtgeving is ‘niet met Jet geverifieerd,’ zegt het bedrijf nu. Met andere woorden: het zou waar kunnen zijn, alleen wil Jet dat bevestigen noch ontkennen.

In de verklaring gaat Jet in op het herstelplan, dat recentelijk is opgesteld. Dit plan was nodig ‘vanwege een vertraging in de betaling van rente en aflossing aan het door de SBI geleide consortium van Indiase banken op 31 december 2018.’ Jet zegt dat er ook nog ‘andere belanghebbenden’ zijn, zonder namen te noemen of te verwijzen naar Etihad.

Rode cijfers
Etihad, uit Abu Dhabi, heeft sinds 2013 een belang van 24 procent in Jet Airways, dat na twee goede jaren (2016 en 2017) vorig jaar in de rode cijfers belandde. De belangrijkste oorzaak is de grote concurrentieslag op de binnenlandse markt van India, waardoor de ticketprijzen onder druk zijn komen te staan.

Jet Airways erkende aanvankelijk – begin augustus 2018 – furieus dat er financiële problemen waren, zoals Indiase media schreven, om later die maand te erkennen dat het toch zo was. Daarom is het nu moeilijk om in te schatten wat de feitelijke situatie rondom Jet is.

In de verklaring wordt een woordvoerder van de staatsbank opgevoerd die zegt: ‘In dit verband wil SBI benadrukken dat investeerders een herstructureringsplan overwegen, in overleg met het consortium, teneinde met de inbreng van extra activa de lange termijn bedrijfsvoering van het bedrijf te garanderen.’

Positie Air France-KLM
Onduidelijk is ook waar Air France en KLM in dit verhaal opduiken. In november 2017 tekenden Air France en KLM een joint venture met Jet Airways, in Mumbai, over de vluchten tussen India en Europa. Air France-KLM gaf destijds hoog op over de samenwerking met de Indiase partner.

Pieter Bootsma, de Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM en de belangrijkste architect van deze jv, zei eind vorig jaar tegen Zakenreis geen negatief effect te verwachten van de financiële sores bij Jet. Maar hij voegde eraan toe dat Jet intern de financiële zaken wel op orde zal moeten brengen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…