Home / Luchtvaart / Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Jet Airways heeft vandaag een verklaring uitgeven over de mogelijke extra steun die aandeelhouder Etihad zou willen steken in de verlieslijdende carrier. Onduidelijk blijft evenwel hoe de vork in de steel zit.

Jet verwijst naar ‘speculatie’ in de Indiase media van de afgelopen tijd over een reddingsoperatie, waar de State Bank of India (SBI) én Etihad bij betrokken zouden zijn. De berichtgeving is ‘niet met Jet geverifieerd,’ zegt het bedrijf nu. Met andere woorden: het zou waar kunnen zijn, alleen wil Jet dat bevestigen noch ontkennen.

In de verklaring gaat Jet in op het herstelplan, dat recentelijk is opgesteld. Dit plan was nodig ‘vanwege een vertraging in de betaling van rente en aflossing aan het door de SBI geleide consortium van Indiase banken op 31 december 2018.’ Jet zegt dat er ook nog ‘andere belanghebbenden’ zijn, zonder namen te noemen of te verwijzen naar Etihad.

Rode cijfers
Etihad, uit Abu Dhabi, heeft sinds 2013 een belang van 24 procent in Jet Airways, dat na twee goede jaren (2016 en 2017) vorig jaar in de rode cijfers belandde. De belangrijkste oorzaak is de grote concurrentieslag op de binnenlandse markt van India, waardoor de ticketprijzen onder druk zijn komen te staan.

Jet Airways erkende aanvankelijk – begin augustus 2018 – furieus dat er financiële problemen waren, zoals Indiase media schreven, om later die maand te erkennen dat het toch zo was. Daarom is het nu moeilijk om in te schatten wat de feitelijke situatie rondom Jet is.

In de verklaring wordt een woordvoerder van de staatsbank opgevoerd die zegt: ‘In dit verband wil SBI benadrukken dat investeerders een herstructureringsplan overwegen, in overleg met het consortium, teneinde met de inbreng van extra activa de lange termijn bedrijfsvoering van het bedrijf te garanderen.’

Positie Air France-KLM
Onduidelijk is ook waar Air France en KLM in dit verhaal opduiken. In november 2017 tekenden Air France en KLM een joint venture met Jet Airways, in Mumbai, over de vluchten tussen India en Europa. Air France-KLM gaf destijds hoog op over de samenwerking met de Indiase partner.

Pieter Bootsma, de Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM en de belangrijkste architect van deze jv, zei eind vorig jaar tegen Zakenreis geen negatief effect te verwachten van de financiële sores bij Jet. Maar hij voegde eraan toe dat Jet intern de financiële zaken wel op orde zal moeten brengen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….