Home / Luchtvaart / Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Krijgt Jet Airways extra steun van Etihad? Of niet?

Jet Airways heeft vandaag een verklaring uitgeven over de mogelijke extra steun die aandeelhouder Etihad zou willen steken in de verlieslijdende carrier. Onduidelijk blijft evenwel hoe de vork in de steel zit.

Jet verwijst naar ‘speculatie’ in de Indiase media van de afgelopen tijd over een reddingsoperatie, waar de State Bank of India (SBI) én Etihad bij betrokken zouden zijn. De berichtgeving is ‘niet met Jet geverifieerd,’ zegt het bedrijf nu. Met andere woorden: het zou waar kunnen zijn, alleen wil Jet dat bevestigen noch ontkennen.

In de verklaring gaat Jet in op het herstelplan, dat recentelijk is opgesteld. Dit plan was nodig ‘vanwege een vertraging in de betaling van rente en aflossing aan het door de SBI geleide consortium van Indiase banken op 31 december 2018.’ Jet zegt dat er ook nog ‘andere belanghebbenden’ zijn, zonder namen te noemen of te verwijzen naar Etihad.

Rode cijfers
Etihad, uit Abu Dhabi, heeft sinds 2013 een belang van 24 procent in Jet Airways, dat na twee goede jaren (2016 en 2017) vorig jaar in de rode cijfers belandde. De belangrijkste oorzaak is de grote concurrentieslag op de binnenlandse markt van India, waardoor de ticketprijzen onder druk zijn komen te staan.

Jet Airways erkende aanvankelijk – begin augustus 2018 – furieus dat er financiële problemen waren, zoals Indiase media schreven, om later die maand te erkennen dat het toch zo was. Daarom is het nu moeilijk om in te schatten wat de feitelijke situatie rondom Jet is.

In de verklaring wordt een woordvoerder van de staatsbank opgevoerd die zegt: ‘In dit verband wil SBI benadrukken dat investeerders een herstructureringsplan overwegen, in overleg met het consortium, teneinde met de inbreng van extra activa de lange termijn bedrijfsvoering van het bedrijf te garanderen.’

Positie Air France-KLM
Onduidelijk is ook waar Air France en KLM in dit verhaal opduiken. In november 2017 tekenden Air France en KLM een joint venture met Jet Airways, in Mumbai, over de vluchten tussen India en Europa. Air France-KLM gaf destijds hoog op over de samenwerking met de Indiase partner.

Pieter Bootsma, de Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM en de belangrijkste architect van deze jv, zei eind vorig jaar tegen Zakenreis geen negatief effect te verwachten van de financiële sores bij Jet. Maar hij voegde eraan toe dat Jet intern de financiële zaken wel op orde zal moeten brengen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…