Home / Luchtvaart / Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van het in juli goedgekeurde steunpakket van 3,4 miljard euro.

De econoom Kremers (62) is “een ervaren bestuurder” schrijft Hoekstra in een brief aan de Tweede Kamer. Hij vervult momenteel commissariaten bij onder meer NIBC en Uber en is lid van het adviescomité van de AFM, de Autoriteit Financiële Markten.

Als state agent zal hij namens de regering toezien op de naleving van de afspraken tussen Air France-KLM, KLM en de Nederlandse staat. Hieronder valt controle op de implementatie en naleving van het herstructureringsplan waar KLM momenteel aan werkt en dat op 1 oktober gereed zou moeten zijn. De minister wijst erop dat de state agent geen “fiduciaire plicht” heeft, met andere woorden: wat Kremers hij bij KLM  aantreft hoeft hij niet voor zich te houden, maar mag hij delen met de regering.

Details
Wopke Hoekstra somt de details van de steun aan KLM nog eens op: “Op 24 april en 26 juni 2020 heeft het kabinet per brief aan uw Kamer steunmaatregelen voor KLM aangekondigd. Deze steun is nodig  zodat het bedrijf de gevolgen van de vliegbeperkingen veroorzaakt door de COVID-19  crisis kan doorstaan. U heeft op 2 juli 2020 ingestemd met  deze maatregelen.”

Het gaat om een staatslening van een miljard euro en nog eens 2,4 miljard via commerciële banken. Voor dit laatste staat de staat garant voor 90 procent. Dit betekent dat de staat de banken schadeloos stelt (voor 90 procent), mocht KLM het ondanks de hulp niet redden.

Hoewel de minister voorwaarden had verbonden aan de steun, zoals een verplicht loonoffer van de best-betaalden bij KLM, zijn de betalingen inmiddels begonnen. De airline heeft inmiddels 277 miljoen ontvangen; de rest van de geldstroom komt op gang nadat de KLM-directie haar herstructureringsplan heeft gepresenteerd en de state agent heeft bepaald dat de instructies van Hoekstra zijn nageleefd.

Lage rente
De rente die KLM over de leningen moet betalen is laag. Hoekstra heeft het over een interest die gelijk is aan Euribor, met ‘een vloer’ van 0 procent, plus een marge van  1,35 procent.

De topman van Air France-KLM, Ben Smith, heeft deze week aangegeven dat de 3,4 miljard voor KLM en de 7 miljard voor Air France van de Franse regering niet genoeg is om het bedrijf in de lucht te houden. Smith wil daarom graag een herkapitalisatie, waarbij de aandeelhouders schuld overnemen en daar aandelen voor terugkrijgen.

KLM en Air France ontvangen sinds maart ook subsidie voor de betaling van lonen. Aan het eind van 2020 is dit opgelopen tot een totaal van ongeveer 3 miljard euro.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….