Home / Luchtvaart / Krapte op Schiphol beperkt de gewenste groei van Transavia

Krapte op Schiphol beperkt de gewenste groei van Transavia

Krapte op Schiphol beperkt de gewenste groei van Transavia

Transavia breidt deze zomer uit, maar kan op Schiphol onvoldoende groeien wegens ruimtegebrek. Een woordvoerster geeft aan Zakenreis uitleg: “We hebben zoals vele andere airlines niet het gewenste aantal slots gekregen.” Hoeveel aanvragen voor starts en landingen (slots) van Transavia niet zijn gehonoreerd wil zij niet zeggen. Het aantal frequenties is hierdoor ‘minder dan gewenst’ zegt de airline.

De prijsvechter, onderdeel van Air France-KLM, breidt in het zomerschema uit met achttien nieuwe routes: negen vanaf Schiphol, vijf vanaf Rotterdam The Hague Aiport, één op Eindhoven en drie in München. Enkele routes beginnen eind maart, andere in april.

Nog vóór het zomerseizoen, vanaf 16 februari, worden München en Zürich vanaf Schiphol aangevlogen door Transavia; het aantal nieuwe bestemmingen dit jaar vanaf Schiphol komt daarmee op elf. Het zomerschema loopt tot en met 31 oktober 2017.

Om de nieuwe bestemmingen (Venetië, Pisa, Valencia, Pula en Bergerac) vanaf Rotterdam The Hague Airport goed te kunnen bedienen, stationeert de carrier een zesde Boeing 737 op de luchthaven.

Naar verhouding is de groei op Rotterdam The Hague het grootst. Daar is juist geen ruimtegebrek, omdat de luchthaven in 2016 en begin dit jaar drie carriers heeft zien vertrekken (Turkish, VLM en Flybe). Erik-Jan Gelink, commercieel directeur van Transavia, zegt in een verklaring: „We zijn blij dat we vanaf Rotterdam kunnen groeien. Met een extra toestel, type 737-700, kunnen we deze regio beter bedienen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…