
Passagiers die vanaf nu een vlucht naar de Verenigde Staten of Canada boeken met vertrek na 10 april 2018, moeten voortaan betalen voor hun koffer. Op termijn zal de maatregel gelden voor meer bestemmingen.
Precies een jaar geleden startten KLM en Air France in Europa met het bundelen van tarieven in drie standaardpakketten (Light, Standard en Flex). Nu worden voor intercontinentale vluchten eveneens Branded Fares geïntroduceerd: Light, Standard en Standard Plus.
“Deze Branded Fares hebben betrekking op de zes laagste boekingsklassen in de economy class,” zegt Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux. “Onze Light-tarieven zullen van 0 tot 80 euro goedkoper worden, afhankelijk van de bestemming. Daarmee kunnen wij ons product scherper in de markt zetten en een antwoord geven op long-haul low-cost concurrentie die op ons afkomt. Bovendien is het een heldere propositie naar de klant toe: ‘You pay for what you get’. Zo’n 15 procent van de intercontinentale passagiers reist zonder koffer. Zij gaan dus minder betalen.”
Light geeft alleen recht op een stoel aan boord. Voor één stuk ruimbagage moet de passagier voortaan een toeslag van 80 euro betalen. Daarmee beland je in het Standard-tarief. Als de passagier niet meteen bij de boeking aangeeft dat hij een koffer wil meenemen, kan dat later nog als een ancillary worden bijgeboekt. Dat is dan wel duurder: 100 euro voor een retourtje of 50 euro per enkele reis. Zowel bij Light als bij Standard geldt een toeslag van 150 euro voor het wijzigen of annuleren van het ticket.
Standard Plus ten slotte, geeft recht op een stoel plus één koffer en enige mate van flexibiliteit. De toeslag op het Light-tarief is geen vast bedrag, maar dynamisch. De kosten van het wijzigen of annuleren van het ticket is eveneeens afhankelijk van de boekingsklasse en de bestemming.
De koffertoeslag is van toepassing op vluchten van alle joint venture-partners op de transatlantische routes, dus behalve KLM en Air France ook Delta Air Lines en Alitalia.
Uitgezonderd van de maatregel zijn groepen, boekingen via een touroperator en leden van het loyaliteitsprogramma Flying Blue. Het laagste kaartniveau van Flying Blue, de Ivory-leden, moeten wel betalen, maar krijgen 10 euro korting.
Reizende bedrijfsleven moet ook voor koffer betalen
Het reizende bedrijfsleven moet ook gewoon de koffertoeslag betalen. “In de corporate contracten die wij met bedrijven hebben zijn de allerlaagste boekingsklassen niet opgenomen,” zegt Kreulen. “Zolang bedrijven gebruikmaken van de corporate fares, is de koffer dus gewoon inbegrepen. Maar als zij aan spot buying doen en de laagste tarieven in de markt boeken, dan is de koffer niet inbegrepen.”
Wat gaat deze maatregel KLM naar verwachting opleveren?
“Wij doen hier niks als er geen zes nullen achter staan,” zegt Kreulen. “Wij hebben Branded Fares een jaar geleden op Europa ingevoerd en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Branded Fares hebben bijgedragen aan het positieve resultaat van KLM en dat heeft onze marktpositie versterkt.”
De koffertoeslag volgt op de aankondiging dat Air France-KLM per 1 april 2018 een distributietoeslag van 11 euro per enkele reis gaat heffen op boekingen die buiten haar directe verkoopkanalen, de GDS’en, worden gemaakt. Het laagste tarief wordt wellicht iets goedkoper, maar voor het gros van de passagiers zal een KLM-ticket duurder worden.
“We geven passagiers meer opties en het is allemaal hartstikke transparant wat wij doen,” zegt Kreulen. “Wellicht dat sommige mensen het niet leuk vinden, maar dat is iets anders. En laten we eerlijk zijn: ik ben hier niet aan het worteltrekken.”

