Home / Luchtvaart / KLM’s Corporate BioFuel Programma gaat internationaal

KLM’s Corporate BioFuel Programma gaat internationaal

KLM’s Corporate BioFuel Programma gaat internationaal

KLM heeft sinds maandag de eerste deelnemer buiten Nederland in haar Corporate BioFuel Programma: Södra, de grootste coöperatie van boseigenaren in Zweden, gevestigd in Växjö. Op dezelfde dag is KLM Cityhopper gestart met dagelijkse vluchten tussen Schiphol en Växjö Småland Airport.

Er doen inmiddels 11 Nederlandse bedrijven mee aan KLM’s Corporate BioFuel Programma (CBP). In het kader van hun duurzaamheidsdoelstellingen kopen deelnemende bedrijven biokerosine in voor hun zakelijke vluchten. Eerder dit jaar sloten consultancybureau Aracadis en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich aan bij CBP. Södra uit Växjö is de eerste buitenlandse deelnemer van het programma.

Door het KLM Corporate BioFuel Programme uit te breiden naar Zweden, kunnen ook lokale bedrijven investeren in duurzame brandstof voor hun zakenreizen. KLM garandeert dat op alle vluchten van en naar Växjö 5 procent biobrandstof wordt ingekocht. Dat vertegenwoordigt 120.000 liter biokerosine per jaar.

“Vijf procent lijkt marginaal, maar biobrandstof is duur en wij zijn nu eenmaal geen Emirates,” zegt Barry ter Voert, SVP Europe Air France-KLM. “Biokerosine levert een structurele bijdrage aan de verduurzaming van de luchtvaart, maar is nog steeds twee tot drie keer duurder dan fossiele brandstof. Ons doel is nu om de route naar Växjö volledig duurzaam te gaan uitvoeren. Liever één route voor 100 procent, dan meerdere routes een klein beetje. Het is weer een nieuwe stap in de goede richting van het verduurzamen van de luchtvaart.”

Zelfde principe als groene stroom
Vliegen op biobrandstof werkt volgens hetzelfde principe als groene stroom. Net zoals er geen ‘groene’ stroom uit het stopcontact komt, wil het niet zeggen dat er daadwerkelijk op biobrandstof wordt gevlogen als daarvoor wordt betaald. KLM vliegt al sinds 2009 met duurzame biokerosine (frituurvet) en gebruikt dit voor alle vluchten vanaf Los Angeles, omdat alleen hier een raffinaderij zit. Een batch biokerosine die zich al in Zweden bevond, is gebruikt voor de eerste vlucht vanuit Väkjö naar Amsterdam.

Naast de vijf procent biobrandstof die KLM voor haar rekening neemt, hebben KLM en Växjö Småland Airport de handen ineen geslagen om de vlucht volledig CO2-neutraal te maken. Hiermee wordt de nieuwe route tevens de meest duurzame van het KLM-netwerk. Het geld wordt besteed aan het herbebossingsinitiatief CO2OL Tropical Mix in Panama, een zogeheten Gold Standard Project dat is gecertificeerd door de VN. Het project zet aangetaste weidegronden om in gemengde bossen en zorgt ervoor dat de lokale bevolking daar ook van profiteert door werkgelegenheid te scheppen.

Södra, de gemeente Växjö, KLM en SkyNRG, dat de levering van biobrandstof faciliteert, gaan ook onderzoeken of het haalbaar is om de productie van biokerosine te realiseren in de omgeving Växjö. Dat zou kunnen gebeuren door het verwerken van het restafval van de houtproductie in de regio.

Groenste stad van Europa
Växjö (spreek uit als Wekge) is een kleine stad (90.000 inwoners) gelegen in het zuiden van Zweden en hoofdstad van de regio Kronoberg. De duurzaamheidsambities zijn er niet minder om. In 1991 was Växjö de eerste stad wereldwijd die de ambitie uitsprak om in 2030 volledig vrij te zijn van fossiele brandstoffen. Het blijft niet bij woorden. In de periode van 1993 tot en met 2016 is de uitstoot van CO2 met 58 procent verminderd. Växjö wordt dan ook wel de groenste stad van Europa genoemd.

De dagelijkse vlucht tussen Växjö Småland Airport en Schiphol zal met name zakenreizigers en vakantiegangers uit de regio aanspreken om via Amsterdam door te vliegen naar hun eindbestemming. Voorheen moesten zij voor internationale vluchten eerst zo’n drie uur rijden om vanaf Kopenhagen of Gothenburg te vertrekken. Voor degenen die zich afvragen waarom de naam van de luchthaven – Småland Airport – zo bekend klinkt: Ikea heeft haar hoofdkantoor in de regio.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Overleg KLM,  piloten zit vast

Overleg KLM, piloten zit vast

13/08/2018

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de KLM-piloten zitten muurvast. KLM zegt vandaag op haar website dat er ‘helaas’ een ‘moeilijke fase’ is aangebroken. Vakbond VNV zou intussen met…