Home / Luchtvaart / KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

Vanaf vandaag kunnen KLM-klanten via Facebook Messenger een ticket boeken met behulp van BlueBot (BB). Dankzij deze vorm van kunstmatige intelligentie kunnen klanten het boekingsproces op het sociale medium doorlopen zonder tussenkomst van een KLM-medewerker.

BB is zelflerend, zegt KLM, en ze heeft haar eigen persoonlijkheid: behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd. Wanneer BlueBot klanten niet verder kan helpen, verwijst ze hen door naar een van de 250 menselijke collega’s. BB begint haar diensten op Messenger, maar de service zal ook op andere digitale kanalen worden uitgerold, ook in sprekende vorm.

“Op social media bieden we 24/7 ondersteuning dankzij een team van 250 medewerkers die wekelijks meer dan 16.000 vragen beantwoorden,” zegt Pieter Groeneveld, senior vice president Digital van Air France-KLM. “Deze aantallen zullen alleen maar toenemen, maar klanten willen natuurlijk wel een snelle reactie. Om deze reden experimenteren we al een tijdje met kunstmatige intelligentie, zodat onze medewerkers persoonlijk, tijdig en correct kunnen reageren. BB is de volgende stap binnen KLM’s social media-strategie. Ze helpt ons om persoonlijke service te verlenen via technologie met, waar nodig, ondersteuning van menselijke medewerkers.”

KLM heeft meer dan 25 miljoen volgers op verschillende social media-kanalen. Via deze kanalen wordt KLM iedere week ruim 100.000 keer genoemd. In 16.000 gevallen gaat het daarbij om vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door ruim 250 medewerkers die volgens KLM samen het grootste social media-team ter wereld vormen. Op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat (China) en KakaoTalk (Zuid-Korea) biedt KLM haar klanten de klok rond ondersteuning in negen verschillende talen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Deel Zaventem te koop

Deel Zaventem te koop

24/04/2018

De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang van 36 procent in Brussels Airport verkopen. Chinese investeerders zouden interesse hebben om de aandelen in de goedlopende luchthaven over te nemen….

Zoveelste staking Air France

Zoveelste staking Air France

23/04/2018

Personeel bij Air France staakt vandaag en morgen voor de zoveelste keer in korte tijd. Hoewel lang niet iedereen meedoet heeft de airline een kwart van alle vluchten moeten schrappen….

Janaillac dreigt met vertrek

Janaillac dreigt met vertrek

20/04/2018

CEO Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM laat in een referendum het personeel een uitspraak doen over zijn plan voor een langzame loonsverhoging. Als een meerderheid tegen is, stapt hij op….

RAI wil samenwerken

RAI wil samenwerken

20/04/2018

RAI Amsterdam wil de banden met andere evenementen- en beurslocaties in Amsterdam stevig aanhalen. De beurs- en congresgigant wil zo meer ruimte creëren voor evenementen, nu uitbreiding van het eigen…