Home / Luchtvaart / KLM zit op 24 pct van 2019

KLM zit op 24 pct van 2019

KLM zit  op 24 pct van 2019

Het aantal passagiers bij KLM is in Q2 gestegen, ten opzichte van 2020, maar de cijfers van 2019 blijven ver uit beeld. De vliegtuigen zijn slechts voor een derde gevuld, gemiddeld.

Ook financieel gaat het weer wat beter, zo blijkt uit de publicatie van de resultaten over het eerste halfjaar en het tweede kwartaal van 2021. KLM beaamt dat de cijfers ‘nog steeds ver beneden’ die van de tijd vóór corona liggen. “Desalniettemin markeren ze de belangrijke start van de weg naar herstel.”

KLM boekte een operationeel verlies van 185 miljoen euro in Q2, een sterke verbetering vergeleken met de 493 miljoen verlies in dezelfde periode in 2020, toen, zoals KLM zegt ‘de coronacrisis in alle hevigheid had toegeslagen.’ De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op 1,2 miljard euro tegen 701 miljoen in Q2 van 2020.

De verschillen met twee jaar geleden zijn nog altijd immens. Toen noteerde KLM in Q2 een omzet van 2,9 miljard euro, die leidde tot een operationele winst van 285 miljoen en werden er 9,2 miljoen passagiers vervoerd: 76 procent meer dan nu.

Het beeld over het eerste halfjaar 2021 is niet veel beter: een operationeel verlies van 522 miljoen euro, bij een omzet van 2,1 miljard. Vorig jaar was de omzet in H1 nog hoger (2,8 miljard), omdat er toen nog sprake was van twee goede maanden. Daarna sloeg corona hard toe en kelderden de resultaten; het verlies over H1 kwam toen uit op 768 miljoen.

Wat verder opvalt aan de cijfers is de grote overcapaciteit aan stoelen. Waar het bedrijf in 2019 nog uitkwam op een bezettingsgraad van 90 procent, neemt hij nu genoegen met 36 procent (Q2 van 2021) en 32 procent (H1 2021) bezette stoelen. Dit betekent dat de vliegtuigen gemiddeld maar voor een derde zijn gevuld. KLM zegt dit te doen om het netwerk in stand te houden en kan bovendien zo veel lucratieve vracht vervoeren in het bagageruim van de passagierstoestellen.

Focus
KLM focus op een ‘succesvolle kostenbeheersing en een netwerkstrategie om zoveel mogelijk bestemmingen te blijven aanbieden,’ meldt het bedrijf. Hierdoor is het negatieve financiële resultaat ‘enigszins’ gecompenseerd.

CEO Pieter Elbers zegt in een communiqué: “De resultaten van het eerste halfjaar laten een nogal divers beeld zien, maar de eerste tekenen van herstel zijn duidelijk zichtbaar. Met name in de eerste maanden heeft het totale passagiersvervoer te maken met een vertraging in het herstel. Tegelijkertijd zie je onverkort sterke vrachtresultaten, een scherpe focus op de kosten, NOW-steun en vanaf de zomerperiode ook herstel van het Europese passagiersvervoer. De coronacrisis duurt langer en verloopt grilliger dan verwacht.”

KLM noemt ‘de golfbewegingen van de corona-epidemie’ en ‘de strenge reisrestricties die als gevolg daarvan werden opgelegd’ als reden dat terugkeer richting normaliteit langer op zich laat wachten dan eerder gedacht. Zo zijn de Verenigde Staten en de meeste Aziatische landen voor Europeanen nog steeds niet toegankelijk.

‘Positief’ vindt KLM de aanpassing van het Nederlandse overheidsbeleid voor reizen binnen Europa, per  8 augustus. “Dit geeft onze Nederlandse klanten duidelijkheid en maakt de mogelijkheid om te reizen minder afhankelijk van de dynamiek in besmettingsaantallen.” Maar er moet meer gebeuren, stelt KLM: “De noodzaak voor harmonisatie van de reisregels binnen Europa blijft onverkort bestaan. Onze klanten hebben duidelijkheid en voorspelbaarheid nodig.”

Foto © KLM

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…