Home / Luchtvaart / KLM zet eerste stappen in content-differentiatie

KLM zet eerste stappen in content-differentiatie

KLM zet eerste stappen in content-differentiatie

KLM gaat binnenkort content differentiëren op basis van prijs, product en tijd. Vanaf de zomer zijn de zogeheten Let’s Go Deals de eerste drie dagen uitsluitend te boeken via NDC en direct bij KLM. Pas daarna worden deze promotietarieven ook via andere distributiekanalen ter beschikking gesteld. Dit zegt Harm Kreulen, KLM-directeur Benelux, tegen Zakenreis.

De Private Channel Agreements met KLM – die online travel agents (OTA’s) tot vorige maand vrijwaarden van een distributie­toeslag – zijn afgeschaft. Zij betalen nu 11 euro per enkele reis voor boekingen die via de GDS’en, de traditionele reserveringssystemen, worden gemaakt. Per 1 april 2020 geldt dat voor álle reisagenten en travel management companies.

Agenten die met NDC werken, hoeven die toeslag niet te betalen. Ook krijgen zij eerder toegang tot promotietarieven van KLM. “Wij willen op deze wijze druk op de markt zetten,” zegt Kreulen. “We willen reisagenten stimuleren om de zogeheten API’s, zeg maar de verbindingsstekkers met ons NDC-platform, in hun systemen te implementeren. Daarnaast willen wij agenten die al wel via NDC met KLM verbonden zijn, zoals Airtrade en Travix, belonen voor de investeringen die zij hebben gedaan. Een andere overweging is dat wij zelf ervaring willen opdoen met content-differentiatie. Nu is het nog de light version, zeg maar speldenprikjes. Dan moet je denken aan de Let’s Go Deals of bijvoorbeeld drie dagen lang promotie van bestemmingen in Noord-Amerika die exclusief gelden voor boekingen via NDC en onze directe kanalen. Daar beginnen we deze zomer mee. We gaan niet zoals Lufthansa gelijk hele boekingsklassen structureel uitsluiten.”

Op termijn gaat het die kant wel op, zegt Kreulen. “Vanaf april 2020, als iedereen de tijd heeft gekregen om zich bij ons aan te sluiten via NDC, zullen ook wij structureel gaan differentiëren met onze content op het gebied van prijs, product en tijd. Dan gaan we het ook toepassen voor grote campagnes, zoals de Werelddeal Weken.”

Verder zal KLM in de nabije toekomst fluid pricing introduceren. Dat betekent dat de traditionele 26 boekingsklassen op de schop gaan. “Nu springen de prijspunten trapsgewijs omhoog,” zegt Kreulen. “Wij willen dat dit een vloeiende lijn wordt. Dat betekent dat er wel honderden verschillende tarieven voor een bepaalde vlucht op een bepaald tijdstip naar een bepaalde bestemming kunnen gelden. Vanuit het oogpunt van revenue management geldt: des te meer prijspunten, des te minder kans dat de consument ‘afhaakt’ – het verhoogt de kans dat een passagier voor ons kiest.”

Dit artikel is eerder verschenen in Zakenreis #510, onze april/meid-editie. Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…