
KLM wil de komende vijf jaar de arbeidskosten in totaal met 10 procent verminderen. Dit streven komt bovenop de eerder gemelde doelstellingen om de unitkosten met 1,5 procent per jaar te verlagen en de productiviteit jaarlijks met 4 procent te verhogen.
KLM is op 18 december jl. gestart met de CAO-onderhandelingen met de vakbonden. De luchtvaartmaatschappij stelt allereerst voor om de salarissen te bevriezen tijdens 2015. In de communicatie aan het personeel zegt KLM expliciet, dat de productiviteitsdoelstelling van 4 procent ook voor ‘executives’ geldt. Er komen dus minder managers. Eerder liet president-directeur Pieter Elbers van KLM al weten van negen lagen in de organisatie naar zeven te willen gaan.
Bij Cargo en Engineering & Maintenance (E&M) is het werk teruggelopen en zijn er dus te veel mensen. KLM wil dat opvangen door een vrijwillige vertrekregeling aan te bieden. Verder moet het grondpersoneel de extra vrije dag, die in de CAO van 2011-2014 tijdelijk werd ingeleverd, structureel opgeven van KLM. Ook zegt KLM dat het kostenniveau van de grondafhandeling niet houdbaar is. Er komen daarom nieuwe roosters én KLM wil meer flexibele contracten afsluiten in plaats van vaste aanstellingen.
Het daggeld dat het grondpersoneel krijgt, moet worden afgeschaft. In plaats daarvan wil KLM overgaan op vergoeding van de daadwerkelijk gemaakte kosten voor bijvoorbeeld eten en drinken. Bonnetjes inleveren dus.
Op de lange afstanden wil KLM het reisverlof van het vliegend personeel korter maken.
KLM heeft ook Aziatisch cabinepersoneel in dienst. Die contracten wil zij kunnen verlengen, ook als de werkgelegenheid in Nederland niet groeit. Voorwaarde is wel dat dit geen invloed heeft op de werkgelegenheid in Nederland. KLM wil hiermee discussies over oneerlijke concurrentie voorkomen. Het Aziatische personeel is immers goedkoper dan het Nederlandse.
Andere hete hangijzers die KLM wil aanpakken, zijn inlevering van de jaarlijkse verlofdag van het personeel en de pensioenen van de piloten. Die moeten “meer marktconfom” worden. En ook de werk- en rusttijdenregeling staat ter discussie, zowel voor intercontinentale vluchten als voor het Europa-netwerk.
Het vervolg van de onderhandelingen is op 15 en 16 januari.

