Home / Luchtvaart / KLM: vrijwel alle tickets betreft nu repatriëringen

KLM: vrijwel alle tickets betreft nu repatriëringen

KLM: vrijwel alle tickets betreft nu repatriëringen

KLM vervoert momenteel nauwelijks nog passagiers met een ‘gewoon ticket’, het overgrote deel betreft repatriëring. Dit zei topman Pieter Elbers woensdag in een online persconferentie. KLM heeft de dienstregeling inmiddels teruggebracht tot 5 tot 10 procent van de capaciteit.

“Het is een gigantisch gekke tijd,” zei Elbers, “de wereldluchtvaart staat door corona zo’n beetje stil.” De CEO sprak zelf per videoconferentie vanuit het hoofdkantoor te Amstelveen – het grootste deel van het kantoorpersoneel van KLM zit dezer dagen thuis.

“Het aantal vluchten dat we nu uitvoeren is qua omvang vergelijkbaar met het netwerk van zeventig jaar geleden,” aldus Elbers. De KLM Groep, inclusief Transavia en KLM Cityhopper, houdt 160 tot 170 toestellen aan de grond op een totale vloot van ruim 200 kisten.

Vitale sector
Transavia vliegt momenteel in het geheel niet meer, maar KLM blijft in de lucht met een kleine operatie. Behalve repatriëring vormen vrachtvluchten een belangrijk onderdeel. Volgens Elbers kan de luchtvaart nu onder meer met transport van medische goederen een belangrijke bijdrage leveren aan de hulpverlening.

“De luchtvaart is door de regering genoemd als een van de vitale sectoren. We vliegen daarom met volle cargo-toestellen, waaronder medicijnen en apparatuur.” Bijkomend voordeel is dat vliegers nog wat uren kunnen maken.”

De verlenging van de semi-lockdown in Nederland tot eind april, die de regering deze week aankondigde, kwam voor KLM niet als een verrassing. Elbers: “In onze planning waren we daar al voorzichtig vanuit gegaan. Het herstel zal dus later komen.”

De airline maakte eerder al een uitgebreid pakket van ingrepen bekend, zoals kostenbesparing en het doorschuiven van investeringen. Voor ondersteuning van de lonen van de 30.000 werknemers maakt KLM gebruik van de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) die minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ingevoerd. In deze regeling neemt de overheid voor drie maanden een deel van de loonsom, oplopend tot maximaal 90 procent, over.

Nationalisatie
De staat krijgt zo een belangrijke rol. In Frankrijk zijn soortgelijke maatregelen van kracht en daar zijn stemmen opgegaan om van Air France maar weer een staatsbedrijf te maken. Dat zou een ingewikkelde situatie worden voor KLM, dat onderdeel is van Air France-KLM. Elbers zegt met de nationalisatie of eventuele ontvlechting van Air France en KLM niet bezig te zijn. “Onze focus hier ligt erop de operatie draaiende te houden en toe te werken naar herstel.”

Elbers wilde ook niet aangeven wanneer de kas van het bedrijf leeg is. “Ja, cash is belangrijk, maar het hangt af van vele factoren om te bepalen hoe het ervoor staat. Hoeveel procent van de vluchten worden uitgesteld, wanneer starten de boekingen weer op? We hebben KLM de afgelopen jaren veel robuuster gemaakt, er stond een sterk bedrijf. Maar tegen een crisis als deze kan geen luchtvaartmaatschappij in zijn eentje op. We hebben de hulp van buiten hard nodig.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…