Home / Luchtvaart / KLM vrijwaart sommige agenten van distributietoeslag

KLM vrijwaart sommige agenten van distributietoeslag

KLM vrijwaart sommige agenten van distributietoeslag

Agenten kunnen de distributietoeslag die Air France-KLM vanaf 1 april gaat heffen voor boekingen via de Global Distribution Systems (GDS’en) vermijden door een ‘Private Channel Agreement’ af te sluiten. Travelport is de eerste GDS die met Air France-KLM hierover afspraken heeft gemaakt.

“Air France-KLM is zeer vergevorderd met het sluiten van een overeenkomst met Travelport,” zegt Harm Kreulen, directeur Air France-KLM Benelux tegen Zakenreis. “Deze overeenkomst gaat het voor reisagenten die met Travelport werken mogelijk maken om een ‘Private Channel Agreement’ met Air France-KLM af te sluiten. In geval van een Private Channel Agreement zal de agent gevrijwaard worden van de GDS surcharge die Air France-KLM per 1 april aanstaande gaat heffen. Air France-KLM voert eveneens gesprekken met Amadeus en Sabre, echter deze bevinden zich in een minder vergevorderd stadium.”

De algemene teneur onder luchtvaartmaatschappijen is dat GDS’en een duur distributiekanaal zijn en dat zij de producten en diensten van de airline onvoldoende voor het voetlicht brengen. Air France-KLM heeft daarom een nieuw boekingsplatform ontwikkeld, gebaseerd op New Distribution Capability (NDC), de datastandaard van IATA. Dit boekingsplatform is echter verre van af. Een vlucht wijzi­gen of annu­le­ren, 72 uur in optie zetten of meerdere seg­men­ten boeken – dat kan allemaal niet. Data die agenten nodig hebben voor hun mid- en backoffice – om bijvoorbeeld klanten te factureren – levert het systeem ook niet. Het aanbieden van een ‘rijker keuzemenu’ en ‘het leveren van maatwerk’, zoals KLM heeft beloofd, zijn eveneens nog niet aan de orde. Hoewel het nieuwe platform nog niet goed werkt, wordt evengoed vanaf 1 april 2018 op boekingen via de traditionele distributiekanalen, de GDS’en, een toeslag van 11 euro per sector gerekend.

Uitstel is geen optie
Waarom vasthouden aan die ingangs­datum van 1 april voor een distributietoeslag via GDS’en, als je eigen boekingsplatform nog niet eens de basisfunctionaliteiten biedt?
“Uitstel is geen optie, niet in de laatste plaats omdat onze ‘full content agreements‘ met de GDS’en per 1 april aflopen,” zegt Kreulen. “Dat betekent dat wij vanaf 1 april ongeveer dubbele distributiekosten moeten betalen voor boekingen die via een GDS worden gemaakt. Door het afsluiten van een Private Channel Agreement, hoeven de agenten geen toeslag te betalen en krijgen wij meer tijd om NDC verder te ontwikkelen.”

Uitsluitend reisagenten die zo’n Private Channel Agreement hebben getekend met Air France-KLM worden gevrijwaard van de toeslag, en dit geldt vooralsnog alleen voor Travelport. Zo’n overeenkomst betekent overigens wel dat de agent ermee akkoord moet gaan dat hij afziet van de ‘beloning’ die de GDS normaal gesproken aan een agent geeft voor het boeken van een KLM- of Air France-ticket. De GDS zal op zijn beurt dit bedrag terug laten vloeien naar de airline. Air France-KLM zal agenten op individuele basis voorstellen doen, om dit verlies aan inkomsten te compenseren.

“Een Private Channel Agreement is een bilaterale overeenkomst waar ik verder geen uitspraken over doe,” zegt Kreulen. Dat geldt niet alleen voor de geldstromen tussen airline, agent en GDS, ‘ook de content is een element van het Private Channel Agreement’, aldus Kreulen.

Kreulen erkent dat tickets van Air France-KLM die via een GDS worden geboekt per 1 april duurder zullen worden, want reisagenten zullen hoogstwaarschijnlijk óf de distributietoeslag van 22 euro per retour óf de GDS-vergoeding die zij mislopen, doorberekenen aan de klant.

“Maar voor tickets die via onze rechtstreekse kanalen worden gekocht, zoals www.klm.com, geldt geen toeslag, daar blijven de prijzen gelijk,” zegt Kreulen. “Verder zal de distributietoeslag vooral een impact hebben op (online) reisagenten die de onderkant van de leisure markt bedienen. Op onze bodemtarieven, zoals 99 euro voor een retourtje binnen Europa, maakt een toeslag van 22 euro inderdaad een verschil. Uit ervaring weten wij echter dat de zakelijke markt er niet van wakker ligt als tickets een paar tientjes duurder worden.”

Kreulen noemt de distributietoeslag ‘een moeilijke maatregel’, die echter een strategisch doel dient. Bovendien is het makkelijker om impopulaire maatregelen door te voeren ‘als de zon schijnt’, zegt Kreulen. En dat doet het, want de KLM heeft afgelopen maand wederom double digit groeicijfers laten zien.

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…

Tempo: nieuw merk bij Hilton

Tempo: nieuw merk bij Hilton

22/01/2020

Hilton heeft een nieuw merk in de markt gezet onder de naam Tempo. De Amerikaanse keten heeft er niet bij gezegd waar en wanneer het eerste Tempo-hotel open gaat. Hilton…