Home / Luchtvaart / KLM vermindert aantal verbindingen naar Brussel

KLM vermindert aantal verbindingen naar Brussel

KLM vermindert aantal verbindingen naar Brussel

Met ingang van 29 maart 2020 vermindert KLM het aantal vluchten op Brussel van vijf naar vier per dag. In plaats daarvan worden stoelen op de hogesnelheidstrein Thalys aangeboden. Dit heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt tijdens een duurzaamheidsseminar.

Met de vermindering van de frequentie tussen Schiphol en Brussel geeft KLM verdere invulling aan het onlangs gelanceerde plan ‘Fly Responsibly’ waarin een lans wordt gebroken voor duurzaam vliegen.

De airline wijst erop dat de vluchten naar Brussel vrijwel uitsluitend worden gebruikt door passagiers met doorverbindingen naar verre bestemmingen die op Brussel Zaventem niet beschikbaar zijn. Maar samen met NS en Thalys werkt KLM niettemin al enige tijd aan een langetermijnplan om het aantal vluchten tussen Brussel en Amsterdam te verminderen. Het verminderen van de frequentie van vijf naar vier vluchten per dag is een eerste stap op weg naar een geleidelijk afbouw.

Betrouwbaarheid
KLM heeft al vaker aangegeven voorstander te zijn van het vervangen van korte-afstandsvluchten in Europa door de trein, zolang het treinproduct een volwaardig alternatief is qua snelheid, betrouwbaarheid en comfort voor de reiziger. De reductie van vijf naar vier vluchten per dag op de route Schiphol-Brussel en het verbeterde Air&Rail-product met Thalys vormen het begin.

De Air&Rail-tickets kunnen rechtstreeks bij KLM en bij reisagenten worden geboekt. Om de trein goed te laten aansluiten op de vluchten kijken Thalys, NS, KLM en Schiphol nog naar verdere verbeteringen op het gebied van onder andere bagageafhandeling en komt er een speciale Air&Rail-incheckbalie op Schiphol.

“Dankzij de overeenkomst die KLM heeft gesloten met Thalys zijn er vanaf de zomerdienstregeling 2020 zogeheten blocked seats op de Thalys-treinen, waardoor de beschikbaarheid aanzienlijk verbetert,” zegt Pieter Cornelisse, vice president mainport strategy bij KLM. “De huidige overstaptijd op Schiphol van 90 minuten voor Europa-vluchten wordt teruggebracht tot 80 minuten. Hierdoor worden passagiers die vanuit Brussel komen meer aansluitingen vanaf Schiphol aangeboden. Verder komt bij het intikken van BRU (voor Brussel) als zoekresultaten zowel het vliegtuig als de trein in beeld voor het traject tussen Brussel en Amsterdam, terwijl je voorheen de code ZYR moest gebruiken om de treinoptie te zien.”

Er rijden 14 Thalys-treinen per dag naar Brussel. “In tegenstelling tot de NS Intercity Direct, die 2,5 uur over het traject doet, neemt de Thalys 1,5 uur in beslag. Daarmee is het een concurrerend product voor het vliegtuig,” zegt Cornelisse.

“Het verminderen van de frequentie naar Brussel van vijf naar vier vluchten per dag is een eerste stap in onze samenwerking met Thalys,” zegt KLM-toman Pieter Elbers tijdens het duurzaamheidsseminar. “Helaas kunnen we dat vandaag nog niet aankondigen, maar wij zouden ook graag onze loyaliteitsprogramma’s aan elkaar koppelen (Flying Blue en Thalys The Card – red.). Dat zou betekenen dat onze Flying Blue-leden hun gespaarde vliegmijlen ook kunnen besteden voor treinreizen. Het gaat niet zover dat wij passagiers die minder vliegen gaan belonen met meer vliegmijlen – we moeten ook nog een bedrijf runnen. Al onze duurzaamheidsinitiatieven, zoals investeren in biobrandstof en in efficiëntere vliegtuigen, moeten immers ook nog worden gefinancierd.”

Fly Responsibly en slots
Fly Responsibly is gericht op het creëren van een duurzamere toekomst voor de luchtvaart, evenals het sectorplan Slim en Duurzaam. KLM heeft daarnaast te maken met slotbeperkingen op Schiphol. Door korte-afstandsvluchten te vervangen door treinverbindingen, kunnen schaarse slots worden ingezet voor het ontsluiten van lange-afstandsbestemmingen.

De aanvoer van reizigers blijft met deze oplossing op peil en de netwerkkwaliteit van Schiphol verbetert door een gevarieerder aanbod aan bestemmingen.

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…