Home / Luchtvaart / KLM verliest no show-zaak

KLM verliest no show-zaak

KLM verliest no show-zaak

KLM en Air France moeten hun no show-beleid aanpassen. De airlines dwingen passagiers nu om alle geboekte reissegmenten uit te voeren of anders een nieuw ticket aan te schaffen. De handelsrechtbank in Brussel zet hier een streep door. De uitspraak lijkt te gelden voor alle EU-landen.

De zaak speelt al geruime tijd in verscheidene Europese landen. De Consumentenbond heeft KLM ook voor de rechter gesleept omdat zij de no show-clausule ‘onredelijk bezwarend’ acht. In Nederland is er nog geen rechterlijke uitspraak, in België wel.

Nieuw ticket
De no show-clausule van Air France-KLM geldt voor tickets die bestaan uit verschillende reisonderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht, een rondreis of een vlucht met overstap. Wanneer een passagier voor één van de trajecten niet op komt dagen (no show) , is het ticket ongeldig voor de rest van de reis.

De klant dient, bijvoorbeeld voor de retourreis, ter plekke een nieuw ticket te kopen en dat is vaak peperduur. Volgens de Consumentenbond kan de prijs oplopen tot 3.000 euro.

Air France en KLM hebben zichzelf verder het recht aangemeten de stoel die door een no show vrijkomt door te verkopen, terwijl de klant van eerste aankoop geen recht heeft op restitutie. De airlines verdienen zo twee keer voor dezelfde stoel. Dit is onrechtmatig, oordeelt de Belgische rechter nu.

Meer airlines
Air France en KLM zijn niet de enige Europese maatschappijen die een dergelijk no show-beleid van verscheidene luchtvaartmaatschappijen. Behalve KLM zijn dat British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin Atlantic.

De Consumentenbond werkt samen met zusterorganisaties aan een Europees verbod op de clausule.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….