Home / Luchtvaart / KLM: verkeer al gehalveerd, nog veel grotere klap op komst

KLM: verkeer al gehalveerd, nog veel grotere klap op komst

KLM: verkeer al gehalveerd, nog veel grotere klap op komst

Het aantal passagiers bij KLM is in maart met ruim de helft gedaald als gevolg van de corona-pandemie. En het wordt nog slechter: KLM verwacht dat er over april hooguit 10 procent overblijft van het vervoer, in vergelijking met dezelfde maand in 2019.

De eerste helft van maart was het corona-effect op KLM en de luchtvaart nog beperkt. Maar daarna sloten gaandeweg steeds meer landen hun grenzen en stopten passagiers met reizen, zegt KLM. “Gedurende de maand werden zo steeds meer vluchten geannuleerd tot uiteindelijk in de laatste dagen van maart het niveau van nog slechts circa 15 procent capaciteit ten opzichte van vorig jaar.”

Daling Air France nog groter
Voor de hele maand resulteerde dit in meer dan een halvering van de aantallen passagiers bij KLM: min 54 procent. Partner Air France deed het nog slechter en vervoerde in 58,8 procent minder passagiers. Voor de groep Air France-KLM (inclusief Transavia) komt de terugval neer op 56,9 procent.

En het zal nog erger worden. KLM is de zomerdienstregeling op 29 maart begonnen met nog circa 10 procent van het aantal vluchten ten opzichte van vorig jaar. Het overgrote deel van de vervoerde passagiers dezer dagen betreft mensen die vanuit het buitenland huiswaarts willen keren. Het aantal nieuwe boekingen is vrijwel tot het nulpunt gedaald.

De vluchtuitvoering van Transavia is inmiddels geheel gestaakt. KLM en Air France houden negentig procent van de vloot aan de grond. In april zal er zo slechts een fractie overblijven van het oorspronkelijke vervoer van de Frans-Nederlandse groep.

KLM en Air France hebben nog niet bekendgemaakt welke de financiële gevolgen zijn van de enorme vraaguitval, maar de schade loopt nu al in de vele miljarden euro’s. De regeringen in Frankrijk en Nederland hebben aangegeven coûte que coûte de airlines in de lucht te zullen houden. Dit betekent staatssteun op grote schaal en mogelijk nationalisatie van het bedrijf.

Geoliede operatie
“De wereldwijde corona-crisis raakt de KLM-groep keihard,” zegt CEO Pieter Elbers in een verklaring. “Met 30.000 mensen, 700 vluchten per dag, een prachtig geoliede operatie ten behoeve van onze klanten, hebben we nu in heel korte tijd vrijwel alles – letterlijk – moeten parkeren.”

Elbers: “De wereldwijde economische impact is enorm en het is onduidelijk wanneer het KLM-netwerk weer terug zal zijn op zijn oorspronkelijke omvang. Het herstel van de markten en daarmee van KLM en Transavia zal in ieder geval veel tijd vergen. Voorlopig opereert KLM daarom vanuit de thuishaven in Nederland met een aangepast routenetwerk. Er worden tal van maatregelen genomen om het bedrijf zo goed mogelijk door deze crisis te navigeren.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….