Home / Luchtvaart / KLM: verkeer al gehalveerd, nog veel grotere klap op komst

KLM: verkeer al gehalveerd, nog veel grotere klap op komst

KLM: verkeer al gehalveerd, nog veel grotere klap op komst

Het aantal passagiers bij KLM is in maart met ruim de helft gedaald als gevolg van de corona-pandemie. En het wordt nog slechter: KLM verwacht dat er over april hooguit 10 procent overblijft van het vervoer, in vergelijking met dezelfde maand in 2019.

De eerste helft van maart was het corona-effect op KLM en de luchtvaart nog beperkt. Maar daarna sloten gaandeweg steeds meer landen hun grenzen en stopten passagiers met reizen, zegt KLM. “Gedurende de maand werden zo steeds meer vluchten geannuleerd tot uiteindelijk in de laatste dagen van maart het niveau van nog slechts circa 15 procent capaciteit ten opzichte van vorig jaar.”

Daling Air France nog groter
Voor de hele maand resulteerde dit in meer dan een halvering van de aantallen passagiers bij KLM: min 54 procent. Partner Air France deed het nog slechter en vervoerde in 58,8 procent minder passagiers. Voor de groep Air France-KLM (inclusief Transavia) komt de terugval neer op 56,9 procent.

En het zal nog erger worden. KLM is de zomerdienstregeling op 29 maart begonnen met nog circa 10 procent van het aantal vluchten ten opzichte van vorig jaar. Het overgrote deel van de vervoerde passagiers dezer dagen betreft mensen die vanuit het buitenland huiswaarts willen keren. Het aantal nieuwe boekingen is vrijwel tot het nulpunt gedaald.

De vluchtuitvoering van Transavia is inmiddels geheel gestaakt. KLM en Air France houden negentig procent van de vloot aan de grond. In april zal er zo slechts een fractie overblijven van het oorspronkelijke vervoer van de Frans-Nederlandse groep.

KLM en Air France hebben nog niet bekendgemaakt welke de financiële gevolgen zijn van de enorme vraaguitval, maar de schade loopt nu al in de vele miljarden euro’s. De regeringen in Frankrijk en Nederland hebben aangegeven coûte que coûte de airlines in de lucht te zullen houden. Dit betekent staatssteun op grote schaal en mogelijk nationalisatie van het bedrijf.

Geoliede operatie
“De wereldwijde corona-crisis raakt de KLM-groep keihard,” zegt CEO Pieter Elbers in een verklaring. “Met 30.000 mensen, 700 vluchten per dag, een prachtig geoliede operatie ten behoeve van onze klanten, hebben we nu in heel korte tijd vrijwel alles – letterlijk – moeten parkeren.”

Elbers: “De wereldwijde economische impact is enorm en het is onduidelijk wanneer het KLM-netwerk weer terug zal zijn op zijn oorspronkelijke omvang. Het herstel van de markten en daarmee van KLM en Transavia zal in ieder geval veel tijd vergen. Voorlopig opereert KLM daarom vanuit de thuishaven in Nederland met een aangepast routenetwerk. Er worden tal van maatregelen genomen om het bedrijf zo goed mogelijk door deze crisis te navigeren.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…