
KLM trekt -1 CA, de maatregel om op sommige long haul vluchten met één cabin attendant minder te vliegen ogenblikkelijk in, zo is vanavond bekendgemaakt. Per direct gaat het om twee vluchten, uiterlijk 1 september op alle Boeing 777-vluchten en uiterlijk januari 2018 op alle overige vliegtuigtypes.
Eind vorig jaar ontspon zich tussen KLM en de vakbonden een felle controverse. De directie wilde de bonden dwingen bezuinigingen te accepteren en nieuw cao-overleg te beginnen. De bonden weigerden. KLM voerde hierop als ‘straf’ -1 CA door, in oktober. De bonden leverden fel verzet en ‘staakten’ in de vorm van stiptheidsacties, waarna het overleg werd hervat.
KLM gaat nu alsnog door de bocht en draait -1 CA terug. Dit betekent dat de twee vakbonden FNV en VNC kunnen gaan onderhandelen met KLM over een nieuwe cao. Zakaria Boufangacha van FNV Luchtvaart zegt in een reactie: “Het intrekken van de maatregel is een succes voor het KLM-cabinepersoneel.” KLM zal -1 CA in stappen terugdraaien en hiermee tevens 200 nieuwe banen creëren. Bovendien krijgen 200 KLM’ers met een tijdelijk contract uitzicht op een vaste baan.
De toezegging van KLM over de 400 banen zijn volgens de FNV een voorbeeld voor alle andere bedrijven op Schiphol die ‘steeds vaker hun heil zoeken in het aanbieden van onzekere contracten’. Boufangacha: “De groei van Schiphol rechtvaardigt dat werknemers actief zijn in echte banen. Banen die kwaliteit, zekerheid en veiligheid garanderen. Immers de passagiers, het werk en het geld zijn er. Brede navolging van deze afspraak maakt Schiphol tot de echte banenmotor van Nederland.”
VNC is in een reactie iets voorzichtiger en wil de vraag of de bonden met KLM om de tafel kunnen gaan zitten voor cao-overleg eerst aan haar leden voorleggen. “Om alles in goede banen te leiden, is wederzijds vertrouwen tussen KLM en de cabinebonden noodzakelijk en dient dit weer opgebouwd te worden,” zegt VNV op haar site. “Het was nodig om een zeer lange adem te hebben [inzake -1 CA, red.], maar we zijn gematigd positief. We realiseren ons heel goed dat we deze zomer nog steeds rondvliegen met de ‘beroerde KLM maatregel’ maar er is licht aan het eind van de tunnel.”

