KLM hervat op 27 augustus de route naar de Chinese stad Hangzhou, met één vlucht per week, via Seoel. China is nog steeds oranje: bij aankomst in Nederland moeten passagiers tien dagen in quarantaine. Voor KLM lijkt vracht de belangrijkste drijfveer.
KLM zet op de verbinding naar Hangzhou, niet ver van Shanghai, een Boeing 777-200ER in, met 316 stoelen. Hoe hoog de vraag naar tickets is, heeft het bedrijf niet bekendgemaakt. KLM zegt “zo snel mogelijk” een tweede frequentie naar Hangzhou te willen.
Over de coronamaatregelen zegt de airline: “KLM voldoet aan de strikte eisen die de Chinese overheid aan hervatting van de internationale vluchten stelt. Dit betekent dat passagiers online een gezondheidsverklaring moeten invullen en dat de temperatuur van passagiers wordt gecontroleerd. Ook worden de wc’s extra vaak geïnspecteerd tijdens de vlucht. Verder zijn er zo min mogelijk contactmomenten tussen crew en passagiers, zodat er beperkte catering aanwezig is op deze vluchten.”
De grootste op China
Vóór de coronacrisis was KLM de grootste Europese airline in het vervoer naar China. Het virus heeft daar sinds februari een eind aan gemaakt, maar KLM ziet licht aan het eind van de tunnel, al is het herstel langzaam.
Op 21 juli werd de verbinding naar Shanghai hervat, eens per week, op een moment dat er sprake was van versoepelingen in de reisrestricties. Sindsdien zijn de regels weer aangescherpt: China is een van de vele landen die in Nederland opnieuw de code oranje (alleen noodzakelijke reizen) heeft gekregen in plaats van geel (reizen is mogelijk, met de nodige voorzichtigheid). Het is daarom bij die ene vlucht per week naar Shanghai gebleven. Ook over de bezettingsgraad op de verbinding naar de Chinese havenstad doet KLM evenmin een uitspraak.
De regio rond Shanghai en Hangzhou, in het oosten van China, is een belangrijk industriegebied. Met passagiersvluchten werd in het verleden ook een grote hoeveelheid vracht vervoerd, meer dan met vrachtvliegtuigen. De ‘passage’ naar China is al maanden grotendeels weggevallen en full freighters kunnen die capaciteit niet overnemen.
KLM lijkt er daarom voor te kiezen met passagiersvliegtuigen te opereren die een lage bezettingsgraad hebben, maar wel met een gevulde belly aan vracht. Om het risico te verkleinen vliegt KLM via Seoul, zowel op de verbinding naar Shanghai als Hangzhou. Op die manier kunnen de passagiers voor twee bestemmingen worden ‘gedeeld’, al is Zuid-Korea ook oranje.
De afgelopen maanden is KLM steeds vracht blijven vervoeren uit China, onder meer met Boeing 747-400’s die langer dan gepland in dienst zijn gebleven en zijn omgebouwd tot cargovliegtuigen.

