Home / Luchtvaart / KLM stuurt plan naar minister, ook pilotenbond VNV is om

KLM stuurt plan naar minister, ook pilotenbond VNV is om

KLM stuurt plan naar minister, ook pilotenbond VNV is om

KLM heeft donderdag het herstructureringsplan naar het ministerie van Financiën gestuurd, nadat ook de pilotenvakbond VNV als laatste van de sociale partners had ingestemd met een forse ingreep in de arbeidsvoorwaarden.

Verlaging van de kosten was de belangrijkste voorwaarde om de overheidslening en garantiestellingen van in totaal 3,4 miljard euro uit Den Haag te ontvangen. “In dit plan staat hoe KLM uit de ergste crisis in het bijna 101-jarige bestaan wil komen en welke invulling KLM geeft aan de voorwaarden die de overheid heeft gesteld. Het plan ligt nu ter beoordeling bij het ministerie,” aldus het bedrijf in een verklaring.

“Vanwege het belang van KLM voor de Nederlandse economie en samenleving, hebben we dankzij de Nederlandse overheid toegang tot een leningenpakket. Een van de voorwaarden is dat KLM-medewerkers een bijdrage leveren aan de herstructurering door in te leveren op arbeidsvoorwaarden door middel van een inkomensafhankelijke (staffel) arbeidsvoorwaardelijke reductie van tot twintig procent. Dit geldt  gedurende de looptijd van de lening.”

Hoofdlijnen
“Over de invulling hiervan voor de periode tot in/eind 2022 is overeenstemming op hoofdlijnen bereikt met alle vakbonden van het grond-, cockpit- en cabinepersoneel. Bij het domein cabine gaat het om VNC en FNV Cabine en bij het domein grond om FNV Luchtvaart, CNV, De Unie, VKP en NVLT. Bij het domein cockpit gaat het om de VNV.”

KLM zegt verder dat in het plan “verschillende ingrediënten” zitten “zoals herijking van de strategie, kostenbesparingsinitiatieven, financiële aspecten en de invulling van de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van KLM’ers.”

De airline vindt dat het eigen business-model “nog steeds valide en waardevol” is, maar erkent dat er “ingrijpende en structurele acties” nodig zijn om het bedrijf te laten overleven. KLM zegt dat er sprake zal zijn van “langere periode met minder vluchten,” terwijl de organisatie als geheel “kleiner, goedkoper, duurzamer, zuiniger en efficiënter” wordt.

Adviesaanvragen
“Een van de andere voorwaarden die de overheid stelt, is een reductie van vijftien procent van de beïnvloedbare kosten. Er zijn adviesaanvragen gemaakt voor de Ondernemingsraad om de KLM-organisatie te verkleinen en verder te vereenvoudigen. Daarnaast liggen er meer dan 70 initiatieven die vooral de externe kosten zullen verlagen. Onder andere door uitfasering van leasevliegtuigen en de inzet van efficiëntere vloot zullen belangrijke besparingen worden behaald. Ook met leveranciers en ketenpartners wordt gesproken om een bijdrage te leveren.”

“Ten aanzien van de arbeidskosten heeft KLM al een besparing gerealiseerd door reductie van het aantal arbeidsplaatsen. Door reeds genomen maatregelen, zoals het niet vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte) en de Vrijwillige Vertrekregeling (2.000 fte) is en wordt de omvang van KLM al kleiner. Aan het eind van het jaar zal KLM zo’n 4.500 collega’s minder in dienst hebben dan voor COVID-19.”

Mogelijk meer verlies arbeidsplaatsen
“Verdere reducties zijn helaas niet uit te sluiten gezien de omvang en diepte van de crisis. KLM heeft met grond- en cabinebonden ook overeenstemming bereikt over het sociaal plan. Voor het domein Cockpit voorzien bestaande cao-afspraken hier reeds in. Daarnaast zal KLM de Vrijwillige Vertrekregeling bij bepaalde afdelingen/divisies weer gericht openstellen om zoveel mogelijk gedwongen ontslagen te voorkomen.”

“De KLM Ondernemingsraad heeft 37 adviesaanvragen besproken en geëvalueerd. Het herstructureringsplan is ambitieus en de druk naar 1 oktober was hoog. De constructieve aanpak van medezeggenschap en Ondernemingsraad verdient alle lof. Het positieve advies op de adviesaanvragen van de Ondernemingsraad was gekoppeld aan de succesvolle afronding van het sociaal plan.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eurostar ‘leeg’ naar Londen

Eurostar ‘leeg’ naar Londen

26/10/2020

Maandagmorgen is de eerste overstapvrije Eurostar van Amsterdam naar Londen gereden. Door corona was de trein zo goed als leeg. Aan weerszijden van het traject moeten reizigers namelijk in quarantaine…

Europa gaat weer op slot

Europa gaat weer op slot

26/10/2020

De tweede coronagolf slaat hard toe in Europa. Veel landen voeren de reisrestricties op. Voor de luchtvaart is dit een doemscenario. Alleen Zweden en Griekenland zijn vanuit Nederland nog vrij…

EasyJet bepleit sneltest

EasyJet bepleit sneltest

26/10/2020

Niet zozeer een vaccin, maar testen die een corona-vrije vlucht garanderen zullen passagiers het vertrouwen geven om weer te gaan vliegen. Dit zegt William Vet van easyJet tijdens een online-event…

Delta weert 460 weigeraars

Delta weert 460 weigeraars

26/10/2020

Delta Air Lines heeft tot nu toe 460 mensen op de eigen ‘no-fly list’ gezet wegens hun weigering een mondkapje te dragen. Terwijl in de VS het aantal nieuwe coronagevallen…

Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…