Home / Luchtvaart / KLM stroomlijnt service in economy class

KLM stroomlijnt service in economy class

KLM stroomlijnt service in economy class

KLM gooit de dienstverlening in de economy class van intercontinentale vluchten om. De maatschappij wil zo het wegvallen van een cabinemedewerker, het gevolg van de in januari gesloten cao, compenseren.

Om met minder mensen toch de afgesproken 52 passagiers per bemanningslid te kunnen bedienen, worden bij de maaltijden de dienbladen kleiner gemaakt. Daardoor kan de hele groep in een keer worden bediend, wat lang wachten en geblokkeerde gangpaden voorkomt. Ook worden de maaltijdtrays in het vervolg sneller opgehaald. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal economy passagiers dat met rust wil worden gelaten aan boord toeneemt.

De hoeveelheid eten blijft gelijk, de bladen zijn alleen strakker ingedeeld. De warme maaltijd naar keuze blijft gehandhaafd en de salade wordt veel groter, omdat uit proeven is gebleken dat passagiers dat vooral op prijs stellen. In het vervolg wordt direct na de start begonnen met het uitdelen van water, koptelefoons en handdoekjes en komt vervolgens meteen daarna de maaltijd. De drinkservice voor de maaltijd vervalt dus.

“We willen absoluut niet inleveren op wat KLM bijzonder maakt, het warme contact tussen bemanning en passagiers,” zegt Miriam Kartman, bij de maatschappij verantwoordelijk voor de dienstverlening aan boord. “KLM onderscheidt zich juist van veel andere maatschappijen door de sfeer aan boord, dat zien we ook aan de waarderingscijfers.”

Snacks in de galley
Verder gaat KLM strenger kijken welke service er bij welke bestemming en vliegduur past. Zo is het intercontinentale bestemmingennetwerk in drie groepen ingedeeld, waarbij het tijdstip van de dag en de lengte van de vlucht bepalend zijn voor het serviceconcept – of er bijvoorbeeld wel of niet een tweede maaltijd wordt geserveerd of alleen een snack. KLM wil zo ook voedselverspilling tegengaan. Op de medium- en lange intercontinentale vluchten worden naast gewone snacks ook nog extra versnaperingen uitgeserveerd, zoals ijsjes, zoetigheden en hartige snacks. Passagiers hebben tevens de mogelijkheid deze versnaperingen in de galley te halen.

Ook houdt KLM rekening met de duurzaamheid van de catering. Op alle KLM-vluchten wordt UTZ gecertificeerde of fairtrade chocolade en koffie geserveerd en de kip- en eiproducten zijn ‘diervriendelijk’ geproduceerd. De plateaus en het bestek zijn lichter van gewicht – dus minder CO2-uitstoot – en er is geen papieren placemat meer op de maaltijdtray, wat miljoenen vellen papier per jaar bespaart.

KLM begint 1 juli met deze service op negen bestemmingen: Aruba/Bonaire,Entebbe/Kigali, Houston, Osaka, Hongkong, Vancouver, Seoul, Rio de Janeiro en de nieuwe bestemming Fortaleza. Vanaf de winterdienstregeling geldt de nieuwe werkwijze op alle intercontinentale bestemmingen.

Ondanks dat FNV Cabine de cao heeft afgewezen, zal die bond wel meedoen met de ingreep. KLM sloot de cao in januari alleen met de veel grotere VNC. FNV-leden hebben wel meegedacht. Plannen om ook in de economy class een tweegangenmaaltijd te serveren, zoals Zakenreis eerder meldde, zijn na een test afgeblazen. Passagier bleken er niet bijzonder van onder de indruk.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is economisch redacteur bij Het Parool. Hij levert regelmatig een bijdrage over luchtvaart en hospitality aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….