
KLM voert vanaf 21 september de corona-regels aan boord op. Wie dan om medische redenen zonder mondkapje wil boarden moet een doktersverklaring én een recente negatieve test laten zien. Ook op de correcte manier van ‘gezichtbescherming’ zal het bedrijf strenger toezien.
“Onder gezichtsbescherming verstaan we mond-neusmaskers, zoals chirurgische maskers en niet-medische maskers. De maskers moeten groot genoeg zijn om de neus en mond van de drager volledig te bedekken,” zegt KLM. “Passagiers die geen adequate mond-neusmaskers dragen, kunnen bij de gate voor het instappen worden geweigerd.” Deze laatste regel gold al, maar het bedrijf wil passagiers erop wijzen dat er ook sprake van handhaving is.
KLM beklemtoont dat door de corona-crisis “uitzonderlijke omstandigheden” zijn ontstaan die haar dwingen de operatie “zo veilig en gezond mogelijk uit te voeren voor passagiers en bemanning.” De verplichting om mondkapjes te dragen maakt hier deel van uit. Ook worden vliegtuigen “vaker en grondiger” gereinigd en “de contactmomenten tussen bemanning en passagiers tijdens de vlucht tot een minimum beperkt.”
Gezondheidsverklaring
Verder moeten passagiers afkomstig uit risicogebieden (oranje of rood) een gezondheidsverklaring invullen “om te beoordelen of ze fit genoeg zijn om te vliegen,” aldus KLM.
Er zijn twee uitzonderingen: kinderen tot tien jaar en passagiers die om medische redenen, zoals kortademigheid, geen mondkapje kunnen dragen. De regels voor deze laatste categorie worden aangescherpt. Een simpele mededeling van de reiziger dat zij of hij mondbedekking niet kan verdragen is vanaf 21 september niet voldoende.
KLM eist een doktersverklaring in het Engels of Nederlands en een negatieve coronatest (PCR-test), die niet ouder mag zijn dan 72 uur voor aanvang van de heen- of terugreis. Wie dus langer dan enkele dagen wegblijft en daarna terug wil reizen zal ter plekke opnieuw een test moeten laten uitvoeren. Het formulier voor de doktersverklaring staat op de site van KLM.
Besmettingskans laag
Ter geruststelling wijst KLM erop dat het risico van besmetting aan boord van vliegtuigen “laag” is. “Moderne vliegtuigen zijn namelijk voorzien van High Efficiency Particulate Air (HEPA) filters, die zorgen voor schone cabinelucht van hoge kwaliteit, waarbij er een hoge mate van luchtcirculatie plaatsvindt. De lucht wordt om de drie minuten vervangen door het ingebouwde luchttoevoersysteem van het vliegtuig.”
De problemen voor KLM en andere airlines zitten momenteel niet zozeer in de situatie aan boord, maar die aan de grond. Na aanvankelijke versoepelingen van de regels om te reizen binnen Europa, vanaf juni, zijn meer en meer grenzen weer dichtgegaan. Momenteel zijn er in Europa nog slechts tien landen ‘geel’ dat wil zeggen dat er vanuit Nederland naar toe kan worden gereisd, zonder bij terugkeer in quarantaine te hoeven.
En in sommige ‘gele’ landen zitten ‘oranje’ gebieden, zoals Frankrijk (o.a.Parijs), Portugal (Lissabon) en Denemarken (Kopenhagen en Odense). ‘Oranje’ betekent in de termen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag: alleen noodzakelijke reizen en een verplichte thuisquarantaine van tien dagen na terugkeer.

