Home / Luchtvaart / KLM stort bij in kas Kenya Airways, maar belang halveert

KLM stort bij in kas Kenya Airways, maar belang halveert

KLM stort bij in kas Kenya  Airways, maar belang halveert

Kenya Airways houdt een inzamelingsactie om ondergang te voorkomen. Partner KLM stort volgens dit plan 66 miljoen euro in de kas, terwijl de regering in Nairobi en elf banken de schuld van Kenya Airways omzetten in aandelen. Het belang KLM verwatert van 26,7 procent naar 13,7 procent.

KLM had de optie om via een injectie van 125 miljoen euro haar procentuele belang in KQ te handhaven, maar koos voor ruim de helft van dit bedrag. Ook draagt KLM een van haar slots op Heathrow over aan KQ. Verder ‘betaalt’ Kenya Airways KLM in aandelen voor een IT-systeem en ondersteuningsdiensten.

De Keniase regering en de banken dragen veel meer kapitaal bij dan KLM. De regering was al de grootste aandeelhouder in de maatschappij met 29,8 procent. Kenya Airways (KQ) is het ministerie van financiën een bedrag van 27,2 miljard shilling (228 miljoen euro) schuldig. Deze som wordt nu omgezet in extra aandelen, waarmee het belang van de staat omhoog gaat naar 46,5 procent.

Aan elf commerciële banken in Kenia moest de airline nog eens omgerekend 171 miljoen betalen. Ook deze schuld is omgezet in aandelen die een belang van 35,7 procent vertegenwoordigen. KLM is nu de derde aandeelhouder.

Een klein percentage aandelen komt in handen van werknemers die in de ogen van Kenya Airways ‘uitstekend’ hebben gepresteerd. De huidige gewone aandeelhouders raken vrijwel alles kwijt en gaan terug van een belang van 24 procent naar 1 procent.

Verlies en schuld
Over de gehele linie deed Kenya Airways het de afgelopen jaren alles behalve goed. De carrier lijdt sinds 2013 verlies en zag de schuld oplopen. Met de nieuwe aandeelhoudersstructuur, de kapitaalinjectie en een herstructurering, hoopt de Afrikaanse airline het tij te keren. Kenya Airways wil een cashflow genereren van 300 miljoen euro over een periode van vijf jaar. Op 7 augustus zal het plan tijdens een speciale zitting van de aandeelhouders aan hen worden voorgelegd.

De carrier stelde op 1 juni ook een nieuwe CEO aan in de persoon van Sebastian Mikosz, voorheen CEO bij LOT Polish Airlines. Met een buitenlander aan het roer hopen de Raad van Commissarissen en de Keniase regering interne conflicten, zoals stammentegenstellingen, te kunnen omzeilen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….