KLM heeft zich teruggetrokken als sponsor van de Dutch Dakota Association (DDA). De drie vintage vliegtuigen van de club: twee Dakota DC-3’s en een Stinson, mogen tot 1 juli kosteloos in de hangaars van KLM blijven, maar daarna moet DDA Classic Airlines met een andere oplossing komen.
Hoewel de stap van KLM onverwacht lijkt te komen voor de DDA, spreekt het bestuur van de vereniging op zijn site waardering uit voor haar ex-sponsor. “Wij zijn KLM dankbaar voor de steun die zij gedurende 33 jaar in financiële en facilitaire zin heeft geboden.”
Het bestuur van DDA, dat evenals alle medewerkers – rond de honderd – bestaat uit onbezoldigde vrijwilligers, is nu naarstig op zoek naar nieuwe sponsoren en een andere behuizing. “Wij streven ernaar het vliegend erfgoed en met name de Koninklijke DC-3 Prinses Amalia te behouden voor het Nederlandse publiek,” zegt het bestuur.
De ‘Prinses Amalia’ is de voormalige DC-3 (PH-PBA) van haar overgrootvader, Prins Bernard. Het toestel is gespoten in KLM-retrokleuren. De DDA zet de ‘PBA’ en de andere DC-3, de PH-DDZ sinds jaar en dag in voor rondvluchten. De vliegtuigen zijn ook voor bedrijfsuitjes zeer populair. Beide toestellen zijn gebouwd in 1944 en worden vakkundig door technici in hun vrije tijd onderhouden.

