Home / Luchtvaart / KLM: gevolgen voor álle personeel om staatssteun

KLM: gevolgen voor álle personeel om staatssteun

KLM: gevolgen voor álle personeel om staatssteun

De overheid heeft condities verbonden aan de steun voor KLM, zoals het inleveren op de arbeidsvoorwaarden door alle werknemers, zegt KLM tegen Zakenreis, in reactie op het standpunt dat de vakbonden vrijdag formuleerden over het ‘zoveel mogelijk ontzien’ van personeel tot anderhalf keer modaal.

“De overheid heeft voorwaarden verbonden aan de leningen die KLM kan ontvangen, waaronder een arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van KLM-werknemers. KLM heeft deze voorwaarden moeten ondertekenen en zal zich daaraan moeten houden totdat de overheid de voorwaarden daarvan aanpast of met een andere invulling genoegen neemt,” aldus een woordvoerder.

De regering heeft eerder aangegeven dat de sterkste schouders bij KLM de zwaarste lasten moeten dragen en het bedrijf kan zich daarin vinden, maar wijst erop dat dit niet betekent dat de meest verdienende werknemers álle lasten op zich zullen nemen.

Reorganisatie
Door de corona-pandemie is de omzet van KLM sinds maart gekelderd. Met een steunpakket van de overheid in de vorm van leningen, ter waarde van 3,4 miljard euro, wil de airline er weer bovenop komen.

Er volgt een reorganisatie, waarbij arbeidsplaatsen verloren gaan en de salarissen zullen worden gekort of in elk geval niet stijgen. De Tweede Kamer nam deze week een motie aan waarin wordt gepleit voor loonbehoud van KLM’ers met een inkomen tot anderhalf keer modaal.

De directie van KLM is nu bezig met de uitwerking van de reorganisatie. “In oktober moet KLM het herstructureringsplan, inclusief de uitwerking van de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van de  werknemers, aan de overheid overleggen, teneinde de daadwerkelijk lening te krijgen,” zegt de woordvoerder.

“De invulling van deze arbeidsvoorwaardelijke bijdrage zal samen met de vakbonden plaatsvinden. De overheid bepaalt daarna of het voldoende is. De arbeidsvoorwaardelijke bijdrage hangt ook samen met de eis van kostenverlaging die de overheid heeft gesteld.”

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….