Home / Luchtvaart / KLM stelt distributietoeslag uit tot eind juni

KLM stelt distributietoeslag uit tot eind juni

KLM stelt distributietoeslag uit tot eind juni

De afspraken van KLM met (zaken)reisagenten die hen vrijwaren van een distributietoeslag en die per 1 april zouden aflopen, zijn uitgesteld tot eind juni. Dat is vorige week besloten, zegt een woordvoerder van KLM.

Om (zaken)reisagenten de tijd te geven zich voor te bereiden op NDC heeft KLM in voorjaar 2018 zogenoemde Private Channel Agreements (PCA’s) geïntroduceerd. Deze PCA’s vrijwaren agenten (tijdelijk) van een distributietoeslag. Voor online travel agents zijn PCA’s al voorjaar 2019 afgeschaft. Zij betalen sindsdien 11 euro per enkele reis voor boekingen die via de GDS’en, de traditionele reserveringssystemen, worden gemaakt. Per 1 april 2020 zouden alle PCA’s worden afgeschaft en de distributietoeslag gelden voor alle (zakenreis)agenten die via GDS’en boeken. Agenten die met NDC werken, hoeven geen toeslag te betalen.

KLM heeft nu besloten deze PCA’s te verlengen tot eind juni. Niet dat dit uitstel veel lucht zal geven, want net als KLM verkeren (zakenreis)agenten eveneens in zwaar weer. Als gevolg van het coronavirus hebben bedrijven hun zakenreizen tot het minimum beperkt of een algehele reisstop ingevoerd. Bovendien ligt het netwerk van Air France-KLM vrijwel geheel plat. Veel reisagenten hebben – net als KLM – werktijdverkorting aangevraagd bij het UWV.

Oneindig veel prijspunten en bundels
Vorige maand zei Pieter Bootsma, verantwoordelijk voor de commerciële strategie van Air France-KLM, nog in een exclusief interview in Zakenreis dat 2020 een cruciaal jaar zou worden door de distributiestrategie en productinnovatie van Air France KLM. De PCA’s zouden per 1 april stoppen en worden omgezet naar NDC-contracten.

Bootsma zei verder in Zakenreis: “Dit jaar zullen wij drie elementen introduceren: continuous pricing, seat merchandising en dynamic bundling. Continuous pricing houdt in dat je veel meer prijspunten kunt verkopen dan de huidige 26 tariefsoorten. We gaan naar een situatie toe waarbij het aantal prijspunten oneindig veel is, waardoor je veel beter kunt inspelen op de marktvraag en de bereidheid van een passagier om een bepaald bedrag voor zijn ticket en eventuele extra’s te betalen. Een ander element is seat merchandising; verschillende prijzen voor stoelen in dezelfde categorie. Nu betaal je bijvoorbeeld voor stoelen met extra beenruimte dezelfde toeslag, terwijl er qua beleving verschil in zit of deze stoel zich in het midden bevindt of aan het gangpad.”

Ten slotte komen er ook bundels op maat, ofwel dynamic bundling. Bootsma. “Behalve onze standaardpakketten light, standard en flex gaan we onder meer corporate bundels intro­duceren. Travel managers kunnen aangeven dat zij een standaard­pakket willen van bijvoorbeeld een stoel met extra beenruimte, SkyPriority-faciliteiten en CO2-compensatie. Met name voor de zakelijke klant is het aantrekkelijk als wij een product op maat bieden, zodat hij of zij tijdens het boekings­proces er niet telkens van alles bij hoeft te kopen. Iets verder in de toekomst gaan wij ook personalized bundles creëren, individuele pakketten die alle productelementen bevat die een klant belangrijk vindt. In het aanbod worden dan meteen de Flying Blue-voordelen verwerkt. Als hij of zij dat wil natuurlijk.”

Door het coronovirus zijn alle plannen op een laag pitje gezet. Voorlopig is de hoogste prioriteit van Air France-KLM dat er überhaupt weer kan worden gevlogen.

 

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene obligaties Schiphol

Groene obligaties Schiphol

03/04/2020

De Royal Schiphol Group heeft deze week ‘groene’ obligaties uitgegeven ter waarde van 750 miljoen euro. De uitgifte versterkt de eigen liquiditeitspositie ‘in deze buitengewone omstandigheden,’ zegt het bedrijf, onder…