
KLM heeft zondag met drie rondvluchten boven Nederland haar nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner geïntroduceerd. Zakenreis vloog mee en zag een prachtig product.
Vlucht 9895 met vertrek Schiphol staat op de monitoren in de vertrekhal vermeld als een vlucht met bestemming Amsterdam Schiphol. Aan boord bevindt zich een mix van genodigden uit de reiswereld en het zakenleven, media en een groot aantal luchtvaartfans. De laatsten betaalden 150 euro voor de vlucht van een uur. Ze krijgen waar voor hun geld: de blauwe Dreamliner, roepnaam Zonnebloem, zweeft bijna geruisloos op een kruishoogte van 600 meter boven de polders, de duinen en stranden van Zuid-West-Nederland, soms tussen de wolken of flarden mist, soms in heldere lucht.
Topchef Jacob-Jan Boerma van driesterrenrestaurant De Leest uit Vaassen is persoonlijk aanwezig om kleine hapjes van zijn menu te laten proeven dat KLM sinds het begin van het winterseizoen aan boord serveert: een driegangenmenu in de business class en een tray in economy. “Het is de eerste keer dat ik al schuddend gerechten opdien,” zegt Boerma bij de presentatie van de ‘Zoete glimlach van yuzumousse’, het toetje in de business class. Door de lage vlieghoogte is er de hele vlucht wel wat turbulentie, maar omdat de passagiers op deze Dreamliner allemaal ervaren reizigers zijn, doet de gezagvoerder niet moeilijk over het rondlopen in de cabine.
Ideaal moment
Het vliegtuigtype Boeing 787 Dreamliner had in het begin van haar leven, 3-4 jaar geleden, nog een aantal technische problemen, vooral door fouten in de accu’s aan boord. Het waren kinderziektes waarvan het toestel inmiddels ruimschoots is genezen. Het is dan ook een ideaal moment om de Dreamliner in gebruik te nemen – KLM heeft er 21 van besteld. Zoals van een spiksplinternieuwe machine mag worden verwacht vliegt de Boeing 787 als een tierelier.

KLM heeft nu niet alleen een nieuw topproduct voor haar klanten, de Dreamliner heeft ook een veel lagere kostenbasis door haar zeer zuinige motoren, betere aerodynamica en andere technische vernieuwingen. Het brandstofverbruik ligt 30 procent lager dan bijvoorbeeld dat van een Boeing 747-400. Op de catalogusprijs van 264 miljoen dollar per stuk voor de 787 verdient KLM zo op termijn een aardig stuk terug.
KLM heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt de cabine ook nog eens een flinke facelift te geven. De stoelen in de business class, die in 2013 al werden vernieuwd, zijn verder geperfectioneerd. Zo heeft elke stoel in de Dreamliner toegang tot een gangpad, in de configuratie 1-2-1. De stoelen hebben nieuwe handige snufjes, zoals een kleine locker, op armhoogte, die met een drukknop te openen valt, met binnenin een spiegel en plateaus & haakjes om bezittingen op te bergen.

Ook in economy class zitten nieuwe stoelen die een 40 procent grotere recline hebben dan de voorgangers. Verder is er in beide klassen wifi aan boord (tegen betaling), terwijl bij alle stoelen stopcontacten zitten. KLM noemt haar toestel, enigszins voorspelbaar, ‘een droom van een vliegtuig’, maar daar is geen woord te veel aan gezegd.

