Home / Luchtvaart / KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM schrapt tot 5.000 banen

KLM heeft vrijdagochtend bekendgemaakt 4.500 tot 5.000 banen te zullen schrappen als gevolg van de coronacrisis, waarvan 1.500 gedwongen ontslagen. De airline leed in het tweede kwartaal een verlies van bijna 500 miljoen euro en zegt dat “de weg naar herstel lang zal zijn en veel onzekerheden kent,” waardoor een “ingrijpende” aanpassing van de bedrijfsomvang nodig is.

“In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte,” zegt het bedrijf. Ook Transavia Nederland valt onder de groep.

Dit voorjaar schrapte KLM al de tijdelijke contracten (1.500 fte) en er kwam een Vrijwillige Vertrekregeling, die 2.000 fte opleverde. Verder is er door onder andere pensioneringen in 2020 en 2021 sprake van natuurlijk verloop (500 fte).

Voor 1.500 arbeidsplaatsen moeten “alternatieve oplossingen” worden gevonden, zegt KLM. De gegeven uitsplitsing per divisie is als volgt: 500 arbeidsplaatsen bij de grond, 300 bij cabine en 300 bij cockpit en 400 bij KLM-dochterondernemingen en Air France-KLM-groepsfuncties.

Mogelijk meer ontslagen
“Gezien de hoge mate van onzekerheid, houdt KLM de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te reduceren, mocht het productieniveau lager uitkomen in 2021/2022 dan de huidige geplande min twintig procent,” aldus het bedrijf. “Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit.”

CEO Pieter Elbers zegt dat de ingrepen van de afgelopen maanden in de organisatie niet voldoende waren. “Daarom werken we aan de uitwerking van het herstructureringsplan, zodat we sterker uit de crisis komen, zoveel banen kunnen behouden als verantwoord is en zo snel mogelijk de leningen kunnen terugbetalen.”

KLM ontvangt van de regering een steunpakket, bestaande uit zachte leningen ter waarde van 3,4 miljard euro. Ook maakt het bedrijf sinds maart gebruik van de NOW voor betaling van (een deel) van de loonsom; dit is subsidie en hoeft niet te worden terugbetaald.

Lage bezettingsgraad
Vanaf februari bouwde KLM het netwerk vanwege de uitbraak van corona af naar minder dan tien procent van de vluchten begin april. In het tweede kwartaal werd in totaal vijftien procent van de vluchten uitgevoerd, maar in veel gevallen met een lage bezettingsgraad. Het aantal vervoerde passagiers was daardoor slechts vijf procent in vergelijking met Q2 in 2019.

In juli is dertig procent van de vluchten weer uitgevoerd; de bezettingsgraad bleef opnieuw laag. “Het netwerk wordt momenteel langzaam en zorgvuldig weer opgebouwd, maar de inkomsten blijven nog ver achter.”

Gisteren maakte Air France-KLM de geconsolideerde cijfers van de holding bekend over het tweede kwartaal en het eerste half jaar, met als belangrijkste punt een nettoverlies van 2,6 miljard euro in Q2 en 4,4 miljard voor H1. Voor KLM waren deze cijfers: 493 miljoen verlies in Q2 en 768 miljoen in H1: dit betreft de operationele winst; de nettowinst wordt altijd alleen voor Air France-KLM als geheel weergegeven.

De vooruitzichten voor de luchtvaart en KLM zijn onzeker, zegt de carrier. “Verscheidene landen draaien versoepelingen in de reisrestricties terug. Dat maakt klanten terughoudend om te boeken. In alle scenario’s zal het herstel van de vraag naar verwachting tot ten minste 2023 of 2024 duren. De mate en snelheid van herstel hangen af van factoren, zoals de ontwikkeling van het virus, het herstel van de economie en het reisgedrag van klanten.”

Overleg met bonden en OR
KLM zegt dat de herstructureringsplannen aansluiten bij de “Air France-KLM-brede veranderingen.” Het bedrijf werkt “nauw” samen met de vakbonden aan een sociaal plan per cao-domein en “is uiteraard ook in gesprek met de Ondernemingsraad.”

Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft aan het steunpakket enkele voorwaarden verbonden: de belangrijkste is verlaging van de lonen van veelverdieners, zoals de piloten. Hiertegen is fel verzet gerezen onder de werknemers. Over “de verdere uitwerking van de voorwaarden van de Nederlandse overheid” is een van de gespreksonderwerpen met de bonden.

Pieter Elbers zei vanmorgen: “KLM’ers zijn loyale, professionele en hardwerkende collega’s die klaarstaan voor onze klanten, voor elkaar, het bedrijf en de samenleving. Ook afgelopen tijd is dat weer gebleken. Dat betrokken en dierbare collega’s KLM nu moeten verlaten, is een zwaar en moeilijk besluit. Zeker omdat we in de afgelopen jaren zoveel bereikt hebben met elkaar. De komende tijd zal in het teken staan van zo zorgvuldig mogelijk afscheid nemen van de collega’s die moeten vertrekken en van de wederopbouw van KLM.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…

Single European Sky in zicht?

Single European Sky in zicht?

22/09/2020

De Europese Commissie heeft dinsdag een ‘upgrade’ voorgesteld van de Single European Sky. Volgens Brussel dwingt de “scherpe terugval van het luchtverkeer” als gevolg van corona tot een grotere “elasticiteit”…

Lufthansa snijdt nog dieper

Lufthansa snijdt nog dieper

21/09/2020

Lufthansa heeft maandag een veel diepere ingreep in de eigen organisatie aangekondigd, met nóg minder personeel en verdere verkleining van de vloot. De Duitse airline spreekt over een “significante verslechtering”…