Home / Luchtvaart / KLM schenkt meesterlijke wijnen

KLM schenkt meesterlijke wijnen

KLM schenkt meesterlijke wijnen

In de maanden augustus en september schenkt KLM vijf bijzondere wijnen in haar World Business Class (WBC). Op de etiketten prijken afbeeldingen van meesterwerken uit het Rijksmuseum.

KLM en het Rijksmuseum waren al partners op het gebied van kunsttransport. De wijnen zijn geselecteerd door het KLM-wijnpanel waar onder andere wijn- en kunstliefhebber Hubrecht Duijker en vinologen van het KLM-cabinepersoneel deel van uitmaken. Tijdens de presentatie van de wijnen in het Rijksmuseum woensdagavond haalde Duijker een citaat van Robert Mondavi aan: ‘Het maken van een goede wijn is een ambacht, het maken van een grote wijn is kunst’.

“We hebben zeker 40 verschillende wijnen geproefd om tot een passende selectie te komen voor bij de Nederlandse kunstwerken,” zegt Duijker. Voor de wijnen die aan boord worden geschonken gelden specifieke eisen, omdat de smaakbeleving op grote hoogte anders is dan op de grond. “Het moeten altijd expressieve wijnen zijn met veel geur, veel smaak en veel kwaliteit,” aldus Duijker.

Business class-passagiers hebben de komende twee maanden de keuze uit drie witte en twee rode wijnen met kunstetiketten:

– Abbots & Delaunay Sauvignon Blanc 2016 – met het melkmeisjes van Vermeer
– Boschendal Chardonnay 2016 – met de staalmeesters van Rembrandt
– Masi Pinot Grigio 2016 – met een molen aan een poldervaart van Gabriël
– Finca Perdiel Pinot Noir 2015 – met de gouden bocht van Berckheyde
– Lapostolle Merlot 2015 – met een stilleven met bloemen en een horloge van Mignon

“Deze wijnen passen uitstekend bij onze productvisie voor de World Business Class,” zegt Wim Spelt, hoofd van Inflight Product bij KLM. “Wij willen als KLM graag bijdragen aan de promotie van Nederland. Daarom serveren wij maaltijden van driesterrenchef Jonnie Boer, op services van Marcel Wanders en zijn de toilettasjes van Jan Taminiau. Deze wijnen sluiten ook goed aan bij ons nieuwe serviceconcept ‘Anytime for you’, waarbij passagiers in de business class zelf kunnen bepalen wanneer zij eten, drinken, werken of ontspannen. De nieuwe dienstverlening aan boord is deze maand op de route naar Johannesburg geïntroduceerd, binnenkort volgt Bangkok. De eerste reacties zijn bijzonder positief.”

Hoewel de wijnflessen met deze bijzondere etiketten collectors items zijn, is het niet mogelijk om ze bij KLM te kopen. “Wij hebben in het verleden wel geprobeerd om de wijnen die wij aan boord schenken ook te koop aan te bieden, maar daar was toch te weinig belangstelling voor,” zegt Spelt.

Voor liefhebbers die toch zo’n bijzondere fles willen bemachtigen, zit er dus niets anders op dan met KLM in de business class te vliegen en de cabin crew vriendelijk aan te kijken om de lege fles aan ze te geven.

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…