Home / Luchtvaart / KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft  in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM steunt de TU Delft in het ontwerp van een v-vormig vliegtuig onder de naam V-900 of Flying-V. Dit hebben de twee partijen vandaag op de IATA-top bekendgemaakt.

“De aandrijving zal in eerste instantie conventioneel zijn, met motoren die ook nu in gebruik zijn bij airlines,” legde professor Henri Werij, de decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU uit. De beoogde brandstof is gewone kerosine; pas in een latere fase zal worden gekeken ook alternatieve bronnen, zoals waterstof en fuel cells.

De V-900 is geen klein toestel, zoals de meeste experimentele vliegtuigen nu zijn, maar heeft een grootte vergelijkbaar met die van de Airbus A350 en is bestemd voor de lange afstand. Er zouden ruim 300 stoelen in kunnen.

De V-900 is een variant op de vliegende vleugel, waar andere fabrikanten, zoals Boeing ook mee experimenteren. Het is een V-vormig ontwerp, met een inkeping aan de achterkant. De twee motoren zijn bevestigd achteraan, op elke poot van de V één.

Volgens Werij is de besparing van de brandstof van de V-900 twintig procent ten opzichte van bijvoorbeeld een A350.

Schaalmodel
KLM wil niet zeggen hoeveel geld zij in het project steekt. Aan een schaalmodel van de V-900 wordt momenteel gewerkt en dit zal nog dit jaar vliegen, zo verzekert de TU Delft.

Als de testen goed verlopen, zal het nog zeker tien tot vijftien jaar duren voordat er een echte, luchtwaardige V-900 zal bestaan. Dat laatste is ook nog afhankelijk van een producent, want noch de TU Delft, noch KLM zijn van plan zelf vliegtuigen te gaan bouwen.

Henri Werij bepleitte vandaag internationale samenwerking op dit gebied. Ook Pieter Elbers, de CEO van KLM, zei er geen moeite mee te hebben als andere airlines het project eveneens zouden steunen.

Een optie wat professor Werij betreft is bouw door Fokker in Nederland. Hoewel het ruim twintig jaar geleden is dat er in de Fokker-fabrieken volledige vliegtuigen van de band rolden, bestaat het bedrijf nog steeds, onder de naam Fokker Technologies – nu onderdeel van het Britse GKN – waar onderdelen voor vliegtuigen worden gemaakt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Pilotenstaking BA op handen

Pilotenstaking BA op handen

25/08/2019

De vakbond van piloten bij British Airways, heeft drie stakingsdagen aangekondigd, op 9, 10 en 27 september. De bond, BALPA, zegt dat het jongste loonaanbod van BA ‘onaanvaardbaar’ is. Het…

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

25/08/2019

FNV wil dat KLM vóór 30 augustus om 12.00 uur met een nieuw bod komt voor een cao. Zo niet, dan volgen er acties, waarschuwt de vakbond. Het overleg tussen…

Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…