Home / Luchtvaart / KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft  in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM steunt de TU Delft in het ontwerp van een v-vormig vliegtuig onder de naam V-900 of Flying-V. Dit hebben de twee partijen vandaag op de IATA-top bekendgemaakt.

“De aandrijving zal in eerste instantie conventioneel zijn, met motoren die ook nu in gebruik zijn bij airlines,” legde professor Henri Werij, de decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU uit. De beoogde brandstof is gewone kerosine; pas in een latere fase zal worden gekeken ook alternatieve bronnen, zoals waterstof en fuel cells.

De V-900 is geen klein toestel, zoals de meeste experimentele vliegtuigen nu zijn, maar heeft een grootte vergelijkbaar met die van de Airbus A350 en is bestemd voor de lange afstand. Er zouden ruim 300 stoelen in kunnen.

De V-900 is een variant op de vliegende vleugel, waar andere fabrikanten, zoals Boeing ook mee experimenteren. Het is een V-vormig ontwerp, met een inkeping aan de achterkant. De twee motoren zijn bevestigd achteraan, op elke poot van de V één.

Volgens Werij is de besparing van de brandstof van de V-900 twintig procent ten opzichte van bijvoorbeeld een A350.

Schaalmodel
KLM wil niet zeggen hoeveel geld zij in het project steekt. Aan een schaalmodel van de V-900 wordt momenteel gewerkt en dit zal nog dit jaar vliegen, zo verzekert de TU Delft.

Als de testen goed verlopen, zal het nog zeker tien tot vijftien jaar duren voordat er een echte, luchtwaardige V-900 zal bestaan. Dat laatste is ook nog afhankelijk van een producent, want noch de TU Delft, noch KLM zijn van plan zelf vliegtuigen te gaan bouwen.

Henri Werij bepleitte vandaag internationale samenwerking op dit gebied. Ook Pieter Elbers, de CEO van KLM, zei er geen moeite mee te hebben als andere airlines het project eveneens zouden steunen.

Een optie wat professor Werij betreft is bouw door Fokker in Nederland. Hoewel het ruim twintig jaar geleden is dat er in de Fokker-fabrieken volledige vliegtuigen van de band rolden, bestaat het bedrijf nog steeds, onder de naam Fokker Technologies – nu onderdeel van het Britse GKN – waar onderdelen voor vliegtuigen worden gemaakt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…