Home / Luchtvaart / KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft  in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM steunt de TU Delft in het ontwerp van een v-vormig vliegtuig onder de naam V-900 of Flying-V. Dit hebben de twee partijen vandaag op de IATA-top bekendgemaakt.

“De aandrijving zal in eerste instantie conventioneel zijn, met motoren die ook nu in gebruik zijn bij airlines,” legde professor Henri Werij, de decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU uit. De beoogde brandstof is gewone kerosine; pas in een latere fase zal worden gekeken ook alternatieve bronnen, zoals waterstof en fuel cells.

De V-900 is geen klein toestel, zoals de meeste experimentele vliegtuigen nu zijn, maar heeft een grootte vergelijkbaar met die van de Airbus A350 en is bestemd voor de lange afstand. Er zouden ruim 300 stoelen in kunnen.

De V-900 is een variant op de vliegende vleugel, waar andere fabrikanten, zoals Boeing ook mee experimenteren. Het is een V-vormig ontwerp, met een inkeping aan de achterkant. De twee motoren zijn bevestigd achteraan, op elke poot van de V één.

Volgens Werij is de besparing van de brandstof van de V-900 twintig procent ten opzichte van bijvoorbeeld een A350.

Schaalmodel
KLM wil niet zeggen hoeveel geld zij in het project steekt. Aan een schaalmodel van de V-900 wordt momenteel gewerkt en dit zal nog dit jaar vliegen, zo verzekert de TU Delft.

Als de testen goed verlopen, zal het nog zeker tien tot vijftien jaar duren voordat er een echte, luchtwaardige V-900 zal bestaan. Dat laatste is ook nog afhankelijk van een producent, want noch de TU Delft, noch KLM zijn van plan zelf vliegtuigen te gaan bouwen.

Henri Werij bepleitte vandaag internationale samenwerking op dit gebied. Ook Pieter Elbers, de CEO van KLM, zei er geen moeite mee te hebben als andere airlines het project eveneens zouden steunen.

Een optie wat professor Werij betreft is bouw door Fokker in Nederland. Hoewel het ruim twintig jaar geleden is dat er in de Fokker-fabrieken volledige vliegtuigen van de band rolden, bestaat het bedrijf nog steeds, onder de naam Fokker Technologies – nu onderdeel van het Britse GKN – waar onderdelen voor vliegtuigen worden gemaakt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….