Home / Luchtvaart / KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM samen met TU Delft  in ontwerp nieuw vliegtuig

KLM steunt de TU Delft in het ontwerp van een v-vormig vliegtuig onder de naam V-900 of Flying-V. Dit hebben de twee partijen vandaag op de IATA-top bekendgemaakt.

“De aandrijving zal in eerste instantie conventioneel zijn, met motoren die ook nu in gebruik zijn bij airlines,” legde professor Henri Werij, de decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU uit. De beoogde brandstof is gewone kerosine; pas in een latere fase zal worden gekeken ook alternatieve bronnen, zoals waterstof en fuel cells.

De V-900 is geen klein toestel, zoals de meeste experimentele vliegtuigen nu zijn, maar heeft een grootte vergelijkbaar met die van de Airbus A350 en is bestemd voor de lange afstand. Er zouden ruim 300 stoelen in kunnen.

De V-900 is een variant op de vliegende vleugel, waar andere fabrikanten, zoals Boeing ook mee experimenteren. Het is een V-vormig ontwerp, met een inkeping aan de achterkant. De twee motoren zijn bevestigd achteraan, op elke poot van de V één.

Volgens Werij is de besparing van de brandstof van de V-900 twintig procent ten opzichte van bijvoorbeeld een A350.

Schaalmodel
KLM wil niet zeggen hoeveel geld zij in het project steekt. Aan een schaalmodel van de V-900 wordt momenteel gewerkt en dit zal nog dit jaar vliegen, zo verzekert de TU Delft.

Als de testen goed verlopen, zal het nog zeker tien tot vijftien jaar duren voordat er een echte, luchtwaardige V-900 zal bestaan. Dat laatste is ook nog afhankelijk van een producent, want noch de TU Delft, noch KLM zijn van plan zelf vliegtuigen te gaan bouwen.

Henri Werij bepleitte vandaag internationale samenwerking op dit gebied. Ook Pieter Elbers, de CEO van KLM, zei er geen moeite mee te hebben als andere airlines het project eveneens zouden steunen.

Een optie wat professor Werij betreft is bouw door Fokker in Nederland. Hoewel het ruim twintig jaar geleden is dat er in de Fokker-fabrieken volledige vliegtuigen van de band rolden, bestaat het bedrijf nog steeds, onder de naam Fokker Technologies – nu onderdeel van het Britse GKN – waar onderdelen voor vliegtuigen worden gemaakt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…