Home / Luchtvaart / KLM roept in campagne op tot ‘verantwoord vliegen’

KLM roept in campagne op tot ‘verantwoord vliegen’

KLM roept in campagne op tot ‘verantwoord vliegen’

KLM roept ‘alle belanghebbenden in de luchtvaart’ op om ‘de krachten te bundelen in de ontwikkeling van duurzame oplossingen.’ Onder de noemer Fly Responsibly adviseert KLM haar klanten onder meer om vaker met de trein te reizen.

KLM lanceerde de duurzaamheidscampagne afgelopen weekeinde op Schiphol tijdens een evenement dat het begin inluidde van de feestelijkheden voor de viering van het honderdjarig bestaan van de airline, op 7 oktober aanstaande. Eén vooraf aangekondigd onderdeel van het programma ging niet door: een nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner had het middelpunt van de festiviteiten moeten zijn, maar de ferry-vlucht uit de VS liep op het laatste moment vertraging op. De volgende dag arriveerde de Boeing wel. ‘Het is niet ongebruikelijk dat het leveringsproces soms op kleine problemen of vertragingen stuit,’ zegt KLM in een verklaring.

Pleidooi
Het pleidooi voor een duurzame luchtvaart stond centraal op het evenement. KLM liet tegelijkertijd een open brief uitgaan, waarin ze alle stakeholders oproept ‘de handen ineen te slaan’ en samen te werken in Fly Responsibly.

“De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor twee tot drie procent van de door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot in de wereld. Door de groeiende bevolking, handel en welvaart zal dit percentage in de toekomst mogelijk toenemen,” zegt KLM in de open brief.

KLM gaat prat op haar eigen ondernemersgeest en spreekt over ‘een zoektocht naar innovatie’ waarbij zij steeds ‘een pioniersrol’ speelde in de luchtvaartindustrie.

CEO Pieter Elbers zegt in de verklaring: “Onze honderdste verjaardag biedt ons de kans om onze ambitie opnieuw te bevestigen. Vanaf vandaag zullen we onze opgedane ervaringen en middelen op het gebied van duurzaamheid delen met al onze concurrenten. Wij hechten waarde aan concurrentie, maar niet als het gaat om een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart.”

Gratis programma
KLM biedt daarom het CO2-compensatieprogramma CO2ZERO gratis aan, waarbij andere gebruikers niet hoeven te verwijzen naar het merk  KLM.

Air France-KLM Group bekleedde de afgelopen veertien jaar steeds een top-3 positie in de Dow Jones Sustainability Index. “In haar streven om deze positie te behouden heeft KLM maatregelen genomen op het gebied van vlootvernieuwing en de ontwikkeling van het eigen CO2-compensatieprogramma CO2ZERO,” zegt het bedrijf.

Zo werkt KLM samen om de eerste Europese fabriek voor duurzame kerosine te bouwen en zijn er plannen voor een efficiënter vliegtuig onder de naam Flying-V. Eerdere maatregelen hebben bij KLM geleid tot een relatieve vermindering van de CO2-uitstoot per passagier met zeventien procent, in 2018 ten opzichte van 2011.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…