Home / Luchtvaart / KLM roept in campagne op tot ‘verantwoord vliegen’

KLM roept in campagne op tot ‘verantwoord vliegen’

KLM roept in campagne op tot ‘verantwoord vliegen’

KLM roept ‘alle belanghebbenden in de luchtvaart’ op om ‘de krachten te bundelen in de ontwikkeling van duurzame oplossingen.’ Onder de noemer Fly Responsibly adviseert KLM haar klanten onder meer om vaker met de trein te reizen.

KLM lanceerde de duurzaamheidscampagne afgelopen weekeinde op Schiphol tijdens een evenement dat het begin inluidde van de feestelijkheden voor de viering van het honderdjarig bestaan van de airline, op 7 oktober aanstaande. Eén vooraf aangekondigd onderdeel van het programma ging niet door: een nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner had het middelpunt van de festiviteiten moeten zijn, maar de ferry-vlucht uit de VS liep op het laatste moment vertraging op. De volgende dag arriveerde de Boeing wel. ‘Het is niet ongebruikelijk dat het leveringsproces soms op kleine problemen of vertragingen stuit,’ zegt KLM in een verklaring.

Pleidooi
Het pleidooi voor een duurzame luchtvaart stond centraal op het evenement. KLM liet tegelijkertijd een open brief uitgaan, waarin ze alle stakeholders oproept ‘de handen ineen te slaan’ en samen te werken in Fly Responsibly.

“De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor twee tot drie procent van de door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot in de wereld. Door de groeiende bevolking, handel en welvaart zal dit percentage in de toekomst mogelijk toenemen,” zegt KLM in de open brief.

KLM gaat prat op haar eigen ondernemersgeest en spreekt over ‘een zoektocht naar innovatie’ waarbij zij steeds ‘een pioniersrol’ speelde in de luchtvaartindustrie.

CEO Pieter Elbers zegt in de verklaring: “Onze honderdste verjaardag biedt ons de kans om onze ambitie opnieuw te bevestigen. Vanaf vandaag zullen we onze opgedane ervaringen en middelen op het gebied van duurzaamheid delen met al onze concurrenten. Wij hechten waarde aan concurrentie, maar niet als het gaat om een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart.”

Gratis programma
KLM biedt daarom het CO2-compensatieprogramma CO2ZERO gratis aan, waarbij andere gebruikers niet hoeven te verwijzen naar het merk  KLM.

Air France-KLM Group bekleedde de afgelopen veertien jaar steeds een top-3 positie in de Dow Jones Sustainability Index. “In haar streven om deze positie te behouden heeft KLM maatregelen genomen op het gebied van vlootvernieuwing en de ontwikkeling van het eigen CO2-compensatieprogramma CO2ZERO,” zegt het bedrijf.

Zo werkt KLM samen om de eerste Europese fabriek voor duurzame kerosine te bouwen en zijn er plannen voor een efficiënter vliegtuig onder de naam Flying-V. Eerdere maatregelen hebben bij KLM geleid tot een relatieve vermindering van de CO2-uitstoot per passagier met zeventien procent, in 2018 ten opzichte van 2011.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…