Home / Luchtvaart / KLM: resultaat Europees netwerk flink verbeterd

KLM: resultaat Europees netwerk flink verbeterd

KLM: resultaat Europees netwerk flink verbeterd

KLM heeft de resultaten op het middellange-afstandsnetwerk aanzienlijk verbeterd. In 2012 bedroeg het verlies 130 miljoen euro. Dit is inmiddels gehalveerd, aldus president-directeur Camiel Eurlings van KLM.

Eurlings verwacht dat in 2015 break-even zal worden gespeeld op de intra-Europese vluchten, die te kampen hebben met de concurrentie van low-cost carriers en hogesnelheidstreinen. Diezelfde prijsvechters hebben de zakelijke markt tot speerpunt gemaakt. Is Eurlings bang voor deze concurrentie? “Ik zie het niet als een bedreiging. Je kunt het ook omdraaien: het feit dat low-cost carriers onze kant op komen, bewijst dat onze positionering van betaalbare kwaliteit de juiste is. Michael O’Leary heeft onlangs toegegeven dat de strategie van ‘lowest of the lowest’ niet meer werkt. Mensen willen niet de euro’s uit hun portemonnee zien vliegen als ze vergeten hun instapkaart te printen.”

Maar KLM is toch ook druk bezig met het introduceren van ancillary toeslagen op de Europese vluchten? “Ja, maar we blijven het comfort van de passagier in het vizier houden. In 2013 hebben we in totaal 100 miljoen euro verdiend aan ‘paid options’, waarvan 65 miljoen euro op de intercontinentale Economy Comfort-stoel. De introductie van Economy Comfort op het Europese netwerk is ook een succes: we zijn van 1 miljoen euro naar 4 miljoen euro omzet gegaan. We kijken naar wat we nog meer kunnen introduceren. Denk bijvoorbeeld aan in-flight entertainment op de lange afstanden. Ik kan me zo voorstellen dat je in de toekomst aan boord alvast een boodschappenpakket kunt bestellen, dat bij aankomst op Schiphol voor je klaar staat.”

Nu is het zo dat leden van het Flying Blue-programma niet hoeven te betalen voor het inchecken van een koffer op Europese routes. Klopt het dat dit privilege vanaf mei niet meer voor Ivory-spaarders geldt? “We onderzoeken allerlei opties. Misschien dat Ivory niet hoeft te betalen, als er maar af en toe met KLM wordt gevlogen. We weten het gewoon nog niet. We hebben dankzij deze uitzondering twee keer zoveel Flying Blue-leden gekregen. Het leuke is dat de Ivory-leden heel trouw blijken te zijn aan KLM.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….