
KLM heeft de resultaten op het middellange-afstandsnetwerk aanzienlijk verbeterd. In 2012 bedroeg het verlies 130 miljoen euro. Dit is inmiddels gehalveerd, aldus president-directeur Camiel Eurlings van KLM.
Eurlings verwacht dat in 2015 break-even zal worden gespeeld op de intra-Europese vluchten, die te kampen hebben met de concurrentie van low-cost carriers en hogesnelheidstreinen. Diezelfde prijsvechters hebben de zakelijke markt tot speerpunt gemaakt. Is Eurlings bang voor deze concurrentie? “Ik zie het niet als een bedreiging. Je kunt het ook omdraaien: het feit dat low-cost carriers onze kant op komen, bewijst dat onze positionering van betaalbare kwaliteit de juiste is. Michael O’Leary heeft onlangs toegegeven dat de strategie van ‘lowest of the lowest’ niet meer werkt. Mensen willen niet de euro’s uit hun portemonnee zien vliegen als ze vergeten hun instapkaart te printen.”
Maar KLM is toch ook druk bezig met het introduceren van ancillary toeslagen op de Europese vluchten? “Ja, maar we blijven het comfort van de passagier in het vizier houden. In 2013 hebben we in totaal 100 miljoen euro verdiend aan ‘paid options’, waarvan 65 miljoen euro op de intercontinentale Economy Comfort-stoel. De introductie van Economy Comfort op het Europese netwerk is ook een succes: we zijn van 1 miljoen euro naar 4 miljoen euro omzet gegaan. We kijken naar wat we nog meer kunnen introduceren. Denk bijvoorbeeld aan in-flight entertainment op de lange afstanden. Ik kan me zo voorstellen dat je in de toekomst aan boord alvast een boodschappenpakket kunt bestellen, dat bij aankomst op Schiphol voor je klaar staat.”
Nu is het zo dat leden van het Flying Blue-programma niet hoeven te betalen voor het inchecken van een koffer op Europese routes. Klopt het dat dit privilege vanaf mei niet meer voor Ivory-spaarders geldt? “We onderzoeken allerlei opties. Misschien dat Ivory niet hoeft te betalen, als er maar af en toe met KLM wordt gevlogen. We weten het gewoon nog niet. We hebben dankzij deze uitzondering twee keer zoveel Flying Blue-leden gekregen. Het leuke is dat de Ivory-leden heel trouw blijken te zijn aan KLM.”

