Home / Luchtvaart / KLM-piloten willen af van protocol met Air France

KLM-piloten willen af van protocol met Air France

KLM-piloten willen af van protocol met Air France

De ledenraad van KLM-piloten bij de VNV heeft het verenigingsbestuur gevraagd het zogeheten Pilots Protocol 2 met de collega’s bij Air France op te zeggen uit onvrede over de staking van de Franse vliegeniers, vanaf morgen.

Deze week keerden de piloten van Air France zich tegen KLM. Ze vinden dat de Nederlandse divisie van de onderneming wordt voorgetrokken en eisen dat een deel van de KLM-vluchten die nu via Schiphol een doorverbinding hebben, worden overgeheveld naar Parijs en dan door Air France worden uitgevoerd. Behalve hun weigering om in te leveren op hun arbeidsvoorwaarden, is de positie van KLM binnen de holding een van de redenen voor de Franse vliegeniers om vanaf morgen te gaan staken.

De KLM-ledenraad zegt in een reactie daarop dat de piloten bij Air France hun verantwoordelijkheid voor het eigen bedrijf niet willen nemen op ene moment waarop “de economische realiteit daartoe aanzet”. Ze doelen daarmee op de weigering van Franse piloten om in te leveren, terwijl de Frans-Nederlandse onderneming financieel nauwelijks het hoofd boven water kan houden. De piloten bij KLM zijn vorig jaar wél akkoord gegaan met een versobering van hun cao.

Solidariteit
Het Pilots Protocol 2 werd op 7 juli 2005, een jaar na de fusie van Air France en KLM, afgesloten tussen de VNV en de Franse bond van piloten AF ALPA. Hoofddoel was elkaar onderling te steunen bij eventuele conflicten met hun beider directies. Er had regelmatig overleg plaats tussen de beide bonden.

De Franse en Nederlandse piloten zaten sindsdien meestal op een lijn. Dit was ook nog het geval in september 2014, toen de piloten van Air France staakten tegen een nieuwe prijsvechter binnen de groep, onder de naam Transavia Europe. De VNV was toen solidair met de Franse actie, die Air France-KLM een half miljard euro kostte.

Nu de piloten van Air France hun pijlen hebben gericht op KLM zelf, vinden ze de collega’s van KLM tegenover zich. “Het protocol is nimmer bedoeld om met de productiefoto uit het verleden onrendabele productie te eisen of rendabele productie naar Frankrijk te verplaatsen ten einde de resultaten aldaar te verbeteren,” zeggen de piloten van KLM in een schrijven aan het bestuur van de VNV.

“Nu de Franse bonden tot staking  hebben opgeroepen en Air France-KLM grote schade wordt aangericht, welke ook op KLM en het resultaat in Nederland effect heeft, leidt het Pilots Protocol niet tot saamhorigheid maar verdeeldheid,” aldus de KLM-piloten. Ze constateren dat de productieafspraken “niet voor bescherming zorgen maar tot stakingen en mogelijke verplaatsing van productie leiden” en willen daarom af van het Pilots Protocol 2.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…