Home / Luchtvaart / KLM past voucherbeleid aan

KLM past voucherbeleid aan

KLM past voucherbeleid aan

KLM-klanten kunnen vanaf heden kiezen tussen een refund-voucher of restitutie bij nieuwe annuleringen. In de hoop dat consumenten toch voor de tegoedbon kiezen wil de airline deze optie aantrekkelijker maken in de vorm van ‘extra waarde.’

KLM reageert met de aanpassing op besluiten in Brussel en Den Haag. De Europese Commissie zei woensdag dat het geven van vouchers voor niet-uitgevoerde vluchten, strijdig is met EU 261, de regeling die consumenten beschermt. KLM en andere Europese airlines geven de vouchers sinds maart uit.

De Europese Commissie wil niet dat consumenten over de afgelopen periode alsnog hun geld terugkrijgen, maar verlangt wel aanpassingen in Nederland en elf andere lidstaten waar de voucher praktijk was geworden. Minister Cora van Nieuwenhuizen besloot daarom donderdag tot een beleidswijziging. De ‘aanwijzing’ voor ILT, de Inspectie Leefomgeving van het departement, om KLM en andere airlines niet aan te spreken op EU 261, laat zij vervallen.

Begrip
KLM moet nu per wet passagiers die dat willen weer restitutie geven bij annuleringen, maar mag ook de tegoedbon blijven aanbieden. “De afgelopen periode heeft KLM refund-vouchers uitgegeven voor tickets op geannuleerde vluchten. Deze vouchers kunnen na twaalf maanden worden omgezet in cash, als de voucher niet (geheel) is gebruikt,” zegt het bedrijf. “We hebben begrip voor de onzekerheid, die dit voor klanten met zich meebrengt, maar vragen ook begrip voor ons schipperen tussen vele factoren.”

KLM zegt dat de situatie in de luchtvaart nu iets meer is ‘gestabiliseerd’ en past het beleid aan, met keuzevrijheid voor de klanten. “Gegeven de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn,” voegt KLM eraan toe. “Wij vragen begrip hiervoor. Ook komt KLM spoedig met een plan om alle vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Istanbul grootste hub in 2020

Istanbul grootste hub in 2020

19/01/2021

Istanbul Airport was in 2020 de grootste hub van Europa, gemeten in passagiersaantallen. Of beter gezegd: de Turkse luchthaven slonk het minst van allemaal: min 55 procent. Gemiddeld kromp de…

Vaccinatiecampagne Emirates 

Vaccinatiecampagne Emirates 

18/01/2021

Emirates is maandag begonnen met het vaccineren van het eigen personeel, in samenwerking met de gezondheidsautoriteiten. Inentingen in de Verenigde Arabische Emiraten gingen in december van start. Bij Emirates wordt…

Alleen short haul Norwegian

Alleen short haul Norwegian

16/01/2021

Norwegian vliegt voortaan alleen nog short haul binnen Europa. De ruim duizend werknemers in de UK die voor de long haul werkten, krijgen ontslag. Of de Noorse low-cost-carrier op deze…

Extra test uit UK nu verplicht

Extra test uit UK nu verplicht

15/01/2021

Vanaf heden dient iedereen, ook airline crew, die per vliegtuig in Nederland arriveert vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naast een PCR vlak voor vertrek tevens een antigeentest te hebben…