Home / Luchtvaart / KLM past voucherbeleid aan

KLM past voucherbeleid aan

KLM past voucherbeleid aan

KLM-klanten kunnen vanaf heden kiezen tussen een refund-voucher of restitutie bij nieuwe annuleringen. In de hoop dat consumenten toch voor de tegoedbon kiezen wil de airline deze optie aantrekkelijker maken in de vorm van ‘extra waarde.’

KLM reageert met de aanpassing op besluiten in Brussel en Den Haag. De Europese Commissie zei woensdag dat het geven van vouchers voor niet-uitgevoerde vluchten, strijdig is met EU 261, de regeling die consumenten beschermt. KLM en andere Europese airlines geven de vouchers sinds maart uit.

De Europese Commissie wil niet dat consumenten over de afgelopen periode alsnog hun geld terugkrijgen, maar verlangt wel aanpassingen in Nederland en elf andere lidstaten waar de voucher praktijk was geworden. Minister Cora van Nieuwenhuizen besloot daarom donderdag tot een beleidswijziging. De ‘aanwijzing’ voor ILT, de Inspectie Leefomgeving van het departement, om KLM en andere airlines niet aan te spreken op EU 261, laat zij vervallen.

Begrip
KLM moet nu per wet passagiers die dat willen weer restitutie geven bij annuleringen, maar mag ook de tegoedbon blijven aanbieden. “De afgelopen periode heeft KLM refund-vouchers uitgegeven voor tickets op geannuleerde vluchten. Deze vouchers kunnen na twaalf maanden worden omgezet in cash, als de voucher niet (geheel) is gebruikt,” zegt het bedrijf. “We hebben begrip voor de onzekerheid, die dit voor klanten met zich meebrengt, maar vragen ook begrip voor ons schipperen tussen vele factoren.”

KLM zegt dat de situatie in de luchtvaart nu iets meer is ‘gestabiliseerd’ en past het beleid aan, met keuzevrijheid voor de klanten. “Gegeven de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn,” voegt KLM eraan toe. “Wij vragen begrip hiervoor. Ook komt KLM spoedig met een plan om alle vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….